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Saturday, July 23, 2022

Sufrimiento y dolor

Baba

Sufrimiento y dolor

Namaskar,

En esta era materialista, la gente comúnmente piensa que los que tienen dinero, o los que tienen una gran casa, o los que tienen nombre y fama, no sufren miseria. Sin embargo, la pauta de Baba es que el sufrimiento de uno ocurre principalmente en el ámbito mental.

En un resumen en español de Prout in a Nutshell - 14, The Physical, Psychic and Spiritual Strata, Baba nos dice: La cosecha de las consecuencias de las acciones originales realizadas por un ser humano ocurre principalmente en la esfera psíquica. (resumen en español)

Los samskaras se agotan por el sufrimiento mental


En Su enseñanza anterior, Baba nos dice directamente que el sufrimiento ocurre en la esfera mental, no solo en la esfera física. Porque los samskaras de uno se expresan principalmente en la mente. El sufrimiento y el dolor de las personas se viven en los estratos psíquicos. Entonces, solo porque alguien sea rico o tenga un avión elegante, no significa que no tenga ningún sufrimiento en su vida.
http://anandamargauniversal.blogspot.com/

Las personas sufren por miedo, celos, desprestigio, humillaciones, enfermedades, etc. De esta manera, sufren en el plano mental exclusivamente, o físicamente y luego mentalmente. Vemos esto todo el tiempo en tantas situaciones de la vida. Que uno sea rico o pobre no es el aspecto fundamental de los samskaras pasados. Las personas experimentan sus alegrías y sufrimientos en el ámbito mental. Así es como toman forma sus samskaras. El agotamiento de los samskaras no tiene nada que ver con el estado económico de uno, es decir, si tienes dinero o estas empobrecidos.

Como Baba indica arriba, independientemente de la posición financiera, el nivel de educación o el logro profesional de uno, en un grado u otro, todos sufren en la esfera psíquica, y así es como agotan sus samskaras. Por ejemplo, si su hijo muere en un accidente, el sufrimiento de los padres del niño ocurre en el dominio psíquico. Los padres no estuvieron en ese accidente por lo que no sufrieron ningún dolor físico. Toda su agonía es psíquica, la angustia que sienten por la repentina y trágica pérdida de su hijo. Así que no importa cuánta riqueza material uno acumule en la esfera mundana, el dolor mental y el sufrimiento de uno no disminuirán. El sufrimiento sucede en el reino mental y todos lo experimentan de acuerdo con sus samskaras. Y ese sufrimiento permanecerá hasta que uno se establezca en el camino de la espiritualidad.

Nota: Cada incidente se basa en los samskaras de todas las partes involucradas. En el ejemplo anterior, solo se revisan los samskaras de los padres, no del hijo.


Con sadhana puedes liberarte del sufrimiento


En un resumen en español de Prout in a Nutshell - 14, The Physical, Psychic and Spiritual Strata, Baba nos dice: La cosecha de las consecuencias de las acciones originales realizadas por un ser humano ocurre principalmente en la esfera psíquica. Y si una persona alcanza las bendiciones de los seres evolucionados y la gracia cósmica en esa misma esfera psíquica, el problema está resuelto. El dolor y la miseria tienen que venir. Dependiendo de los sam'ska'ras innatos de uno y de las acciones realizadas, las torturas y las aflicciones tienen que pasar - la expresión del propio samskara [momentos reactivos]. Las torturas y las aflicciones no serán tan severas, tan dolorosas como antes, con la bendición y la gracia se quitarán las aflicciones psíquicas. Pues bien, cuando hay dolor y el dolor no se siente como tal, ¿debe entonces llamarse dolor? En este caso, en la esfera psíquica, se permanece en un estado de bienaventuranza. Que vengan las aflicciones. Cuando la aflicción y el dolor no se sienten como tales, uno no debe preocuparse por ello. (resumen en español)

Por lo tanto, la única forma de librarse permanentemente de cualquier sufrimiento es obtener Su gracia divina. Correr tras los atractivos mundanos no ayudará. Solo una pequeña porción de Su gracia es suficiente para liberar la mente de cualquier sufrimiento. Entonces uno simplemente estará en un estado de paz - dicha. Esa es la directriz anterior de Baba.
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Un punto clave a abordar aquí es cómo se crea un samskara. Esencialmente, cuando una persona conscientemente realiza una acción, correcta o incorrecta, entonces debe sufrir las consecuencias de esa acción. Por esta razón, los seres unitarios nacen una y otra vez para cosechar esas reacciones. De esta manera, las personas pasan por el ciclo de dolor y placer una y otra vez. Eso genera la pregunta: "¿Cuál es la salida?"

Sufrimiento: sadhaka vs no sadhaka


Según la filosofía de Ananda Marga, nadie puede escapar de las reacciones de sus acciones pasadas. Cuando el todo-benévolo Gurú lo desea, derrama Su gracia y la mente se eleva. En ese estado, el Sr. X no sufre, pero otros verán la situación del Sr. X y pensarán que el Sr. X está sufriendo. Pero debido a que el Sr. X no siente ningún dolor psíquico, entonces para él no hay sufrimiento de ese mal samskara. Los bhaktas disfrutan de Su bienaventuranza incluso si tienen que enfrentarse a algún mal samskara. es su gracia.

Por ejemplo, supongamos que un bhakta y un no bhakta se enfrentan a su propio samskara individual y se enferman de tuberculosis. Pero el bhakta puede no sentir ningún sufrimiento psíquico, pero físicamente ambos están sufriendo. Sin embargo, si uno no sufre psíquicamente, entonces puede permanecer en un estado de bienaventuranza. El resultado final es que ambos sufren físicamente la misma enfermedad, pero solo el que no es bhakta sufre psíquicamente. En ese caso, el bhakta no siente que está sufriendo.
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Además, Parama Purusa, en Su papel como Hari, el Ladrón de los samskaras de uno, puede con Su gracia quitar los samskaras de uno sin que nos demos cuenta. En ese caso, el bhakta tampoco sufre los efectos nocivos de sus acciones pasadas. Porque cuando la mente del bhakta apunta y se enfoca en Parama Purusa, entonces no hay espacio para que los samskaras se manifiesten en la esfera psíquica. En esa circunstancia, el bhakta tampoco siente el dolor de su acción pasada.

Conclusión


En realidad, no hay manera de agotar por completo todos los samskaras de uno pasando por sufrimiento. Las matemáticas de esto son simplemente imposibles. Porque en una fracción de segundo uno puede crear suficientes samskaras para sufrir durante incontables vidas (ver nota 1). Y durante esas innumerables vidas uno invariablemente creará aún más samsakaras. Así que está más allá del alcance de uno sufrir todo ese sufrimiento. Porque siempre están cavando un hoyo más grande para sí mismos al crear más samaskaras. Solo cuando están en la vida animal no crean nuevos samskaras. Entonces, en última instancia, la única forma de agotar todos los samskaras de uno es tomar una segunda lección, pensar en Él, rendirse por completo a Sus pies de loto y confiar en Su gracia para eliminar esa carga insoportable de samskaras. No hay otra manera.

En Él,
Ac Yogamitra


~ Estudio en profundidad ~

 En un resumen en español de Ananda Vacanamrtam - 8, “He Who Steals Others' Sins Is Called Hari” , Baba nos dice: Así que Parama Purus'a les dice a Sus devotos: Miren cuán difícil es para ustedes llevar una carga tan pesada de sam'skaras. Son niños pequeños. La carga pesa más que ustedes. ¿Cuánto tiempo serán capaces de llevar esa carga? Han acumulado tantos sam'skaras que tendrán que llevar la carga durante muchas vidas, durante miles de años. Una vida sin duda será insuficiente. Así que tengo una propuesta. Denme toda la carga de vuestros sam'skaras acumulados, yo la llevaré por vosotros.
   La ideología de Ananda Marga dice: "Los devotos responden: "¿Cómo podemos entregarte nuestra pesada carga? No, debemos llevar la carga nosotros mismos. Cantaremos canciones y bailaremos para ti, pero nunca te daremos una carga tan pesada". de los pecados”.
  En un resumen en español de Ananda Vacanamrtam - 8, “He Who Steals Others' Sins Is Called Hari” , Baba nos dice: Pero Parama Purus'a sabe que Sus queridos devotos no pueden llevar una carga tan pesada de pecados. Si no entregan la carga, será una tensión constante para ellos. Entonces, ¿qué hace Parama Purus'a en tales circunstancias? Él toma sus pecados sin su permiso. Si alguien toma cosas de otros sin su permiso, ¿cómo se llama eso? Se llama robo. Así es como Parama Purus'a toma la carga de los pecados de los devotos sin su permiso, ciertamente es un ladrón "Harati pa'pah yah sah Harih". El que roba los pecados de otros se llama Hari. Entonces, uno de Sus nombres es Hari. (resumen en español)

Entonces uno puede rebotar de un lado a otro entre varios grados de vida humana y animal, entre pratisaincara, pratisaincara negativa y saincara. Todo depende de cómo uno ejerza su libre albedrío cuando está en forma humana.
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Nota 1: En una fracción de segundo, la persona puede crear suficientes samskaras para sufrir durante incontables vidas si asesinan a miles de personas usando gas venenoso.

- Here is a link to the original English posting: Suffering & pain

- Here are more Spanish postings



Mahaprayan of Shrii Vibhuti jii of Pathargama Godda

Baba


Mahaprayan of Shrii Vibhuti jii of Pathargama Godda

Namaskar,

It is with much sadness that we share the news of the mahaprayan of Shrii Vibhuti jii of Pathargama. Vibhuiti Dada's mahaprayan occured today, 23 July 2022, at 9pm IST in Sadar Hospital in Godda while he and those around him were singing Baba Nam Kevalam kiirtana. The shraddha ceremony will be held tomorrow, Sunday, 24 July at 10am IST. 

Shrii Vibhuti jii was a strong sadhaka who was keen to adhere to tenets and teachings of Lord Shrii Shrii Anandamurti ji. Verily, he was a wonderful pracaraka of Ananda Marga ideals. In addition, Vibhuti Dada was a true friend and brother to all. We shall miss him as his mahaprayan is a loss for us all.  

May we all take solace in the fact that Shrii Vibhuti jii was a bhakta of Sadguru Baba. Certainly he will attain mukti or moksa, accordingly. Baba will lovingly bestow His infinite grace.

in Him,
Kalyan Deva

Note: Here is an alert for those cremating a dead body in India or Indian managed cremation homes around the world. Their custom is to put the fire in the mouth of the deceased to initiate the burning of the body. This is prohibited in AM as it is uncivilised. So watch out; do not allow this. If you are not careful, they will end up cremating the body in this manner. Make them aware ahead of time. 

Ananda Marga Caryacarya states, "The practice of putting fire into the mouth of the dead body is repulsive, it should not be encouraged." (Caryacarya - 1, Disposal of the Dead Body)


~ In-depth study ~

We have seen that when somebody dies then in offering their condolences people say now Mr So-and-so is sitting on Baba's lap. On other occasions when telling a Baba story people also say, "Such and such person sat on Baba's lap." But these days the trend is that "sitting on Baba's lap" is used more in connection with death. And that causes some confusion in reader's mind. To unknot the situation please read below. 

Dogma: if "on Baba's lap" only used for death

Here are quoted lines from recently posted emails on various forums, wherein the writer uses the phrase - "in Baba's lap" - with the occasion of death:

- "May Parama Purusa Baba accept her in HIS divine lap"

- "We pray to Baba - please give him shelter in his lap... "

- "May his soul rest in the lap of our beloved BABA"

- "Now she is taking rest in Baba's Lap."

- "May Baba accept him in HIS divine lap....."

- "May he rest in HIS loving lap of eternity."

- "We are sure that Baba has taken him in His loving lap."

- "May his soul rest in Baba's lap forever."

- "Let her rest peacefully in Baba's Lap - which she always desired."

- "now he is in beloved Baba's lap"

- "May his soul get peaceful place in His lap"

- "He is now in Bábá's loving lap"

- "May Baba bless him with a seat in His lap."

- "May BABA accept him in HIS divine lap!"

- "May Baba take him in his eternal loving lap."

- "May his soul rest in peace taking shelter in Baba's lap."

- "Please keep him on Your lap forever."

- "We all collectively pray to Baba to take him on Baba's divine lap forever.”

All of the above lines are commonly written in eulogizing the deceased. These days mostly it is used in a eulogy and rarely used to recount one's intimate spiritual experiences - unfortunately. By this way, the phrase "in Baba's lap" is being misused and step by step the real meaning is being forgotten as now people more commonly use the phrase to eulogize those who have died, and much less so to express their inner feelings of bhakti. Unfortunately, the meaning and inner spirit of the phrase is getting lost.


Baba story: "sitting on Baba's lap"

Some time ago after dharmacakra, a senior margii was recounting his experiences of having dharma samiiksa with Baba. He said, "After being lovingly scolded by Baba for my wrongdoings, then He called me close and placed me on His lap - I remained there for some time soaking up His love - and He blessed me."

We all enjoyed hearing about his personal account with Baba during dharma samiiksa. When he finished telling his factual and historical event, there was a call for questions. Various people posed their queries. Towards the end, one new margii raised his hand and asked, "How did Baba bring you back to life?"

Everyone stared at the new margii in amazement. There was a look of astonishment all around - people were really shocked to hear him say this. The new sadhaka sensed that something was wrong He said very matter-of-factly, "I thought that sitting on Baba's Lap means that he (the margii) died - that is why I asked that question."

This was quite eye-opening for those of us in the room: Through our language and expression we had unknowingly taught someone to think that being on Baba's lap is the equivalent of death. Because it seems that nowadays people only use the phrase "Baba's lap" when a person has died, such as "Let him rest peacefully in Baba's lap", as if in order to sit on Baba’s lap one has to die. But that is false. Sincere sadhakas regularly sit on Baba’s lap in their meditation. It is His grace. It is just like a child need not die in order to sit on his father’s lap.

The idea is that this phrase - Baba's lap - has been linked with death due to extreme overuse. So for some time if sadhakas use this phrase exclusively for spiritual purposes, that will be best. The phrase, "sitting on Baba's lap", should not meet a similar fate. It should not lose its pure spiritual quality and just refer to one's death. That will be very negative.

Baba would bless bhaktas and place them on His lap


There are tens of thousands of recorded stories by sadhakas where they use the phrase, "on Baba's lap", when describing their experiences of being with Baba: He used to bless them and bring them on His lap. People should understand the deeply mystical value of this expression, and not just think that Baba's lap means death, i.e. that you can only sit on His lap at the time of death. Still today there are thousands of margiis walking this earth who sat in Baba's lap. And not only that, there are countless more sadhakas who were blessed by Baba in dreams and sadhana wherein they sat in His lap. And still today this deeply intimate experience is attainable by sadhakas, by His grace.

There are so many ways an aspirant can reach unto Baba's lap including in sadhana. That is the main idea that should be preserved. Sadhana is a spiritual practice and one can sit on Baba's lap in sadhana. We should make it cent-per-cent clear to one and all that the phrase, "sitting on Baba's lap", does not mean death.

"Mahaprayan" means death of mortals - confirm for yourself
from the Samsad Bengali-English Dictionary


Mahaprayan (Death): Many are aware that mahaprayan (death) is the common term used in India and especially in our Bengal to describe the death of any human being, even ordinary people. In that way, the obituary columns of the newspapers of Bengal regularly cite the mahaprayan (death) of various persons of society who died or passed away.

Some may get confused and wrongly think that the word 'mahaprayan' (death) is one extraordinarily term of bhakti to be used in association with Parama Purusa. But that is not at all the case. Rather to do so is only to undermine the eternal presence of Parama Purusa. That is why no bhaktas ever use the word 'mahaprayan' in reference to Lord Shiva or Lord Krsna. Because Lord Shiva and Lord Krsna exist eternally. Then there is no question of Their mahaprayan (death).

Baba is Parama Purusa so He is eternal and there is no question of His mahaprayan.

Here it should be known that the convention of an annual death day ceremony (i.e. shraddhainjali or mahaprayan) is a foundation of the Islamic tradition. Muslims are well known for this, and their approach of an annual death day ceremony was adopted by the leader of a particular group in AMPS. So no one should think that mahaprayan is some type of sacred event. It is done on the death day anniversary of Muslims.

And for those who need still more technical proof then all this can be clarified quite readily by referencing the dictionary. Specifically in the Samsad Bengali-English dictionary 3rd edition on page 848. Checking there it will be confirmed that the word 'mahaprayan' means death. Which is why it is used to refer to the passing away of even common citizens. And that is the case in this letter also. The term mahaprayan means death and this is the ideal term for this purpose.

Mahaprayan is only for humans not for Sadguru


Here it should be qualified that there is both real mahaprayan and fake mahaprayan. Real mahaprayan marks the death of any ordinary human being, just like the aforesaid news. This is the proper use of the term: To note a person's departure from this earth. That is the meaning of the mahaprayan term and that is the standard way the term is used in Indian languages.

Then there is the fake, or so-called, or dogmatic mahaprayan. That is when certain vested interests try to apply the mahaprayan term to Parama Purusa. This is grossly inappropriate because when Parama Purusa Sadguru Baba is that Divine Entity who is beginningless and endless and resides always in our heart, then it is entirely wrong to proclaim that He is gone.

That is why rational margiis are protesting; because the Oct 21st program is so-called mahaprayan. So-called means that something is fake. Parama Purusa is eternal, thus for some vested interests to declare "mahaprayan of Parama Purusa" is nothing but so-called mahaprayan.

Mahaprayan only really happens in the case of human beings, not Parama Purusa. Those doing mahaprayan for Sadguru are hypocrites. On the one side in meditation they ask His grace thinking that He is ever-present, and on the other side they think that Baba has passed away. That is their hypocrisy.


== Section 2: Links ==

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