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Sunday, June 4, 2023

Comida y sadhana

Baba

Comida y sadhana

Namaskar,

De vez en cuando surge en la mente la pregunta de qué se debe hacer cuando no se dispone de alimento sutil; es decir, hasta qué punto y cuándo debe uno comprometerse con las reglas alimentarias de Ananda Marga. Ananda Marga es el camino de la dicha. Los que viajan por el camino de la dicha se llaman Ananda Margiis. Y el destino final es la dicha. Algunos son nuevos en el camino y otros han progresado y están cerca de su destino final.


Tres grados de Ananda Margiis de peor a mejor

Los principiantes en el camino de la dicha provienen directamente de la sociedad en general y pueden tener dificultades para seguir las cosas que se pueden hacer y las cuales no se pueden hacer de los Dieciséis Puntos, etc. Así que entre Ananda Margiis hay tres grados de sadhakas: pashvacariis [grado C], viiracariis [B- grado], y divyacariis [grado A]. Sin embargo, todos son margiis. Los sadhakas de grado más bajo (pashvacariis) pueden estar comiendo todo tipo de cosas tamásicas y tratando de abandonar esos viejos hábitos, mientras que los margiis superiores (viiracariis) son muy estrictos. Aquellos que son muy estrictos son sadvipras. Esa es una de las cualidades de los sadvipras.

Las siguientes enseñanzas de Sadguru Baba dan una idea de cómo se comportan los sadhakas de alto grado. No ingerirán alimentos tamásicos ni siquiera en tiempos de crisis cuando no se pueda acceder a alimentos conscientes.

En un resumen en español de Ananda Marga Caryácarya Part 2, “Miscellaneous, Point #2”, Baba nos dice: Antes de matar pájaros y animales para comer, debes pensar cien veces si puedes seguir con vida sin matarlos. (resumen en español)

En un resumen en español de Subhasita Samgraha - 21, “Jaeva Dharma and Bhágavata Dharma”, Baba nos dice: Supongamos que un médico dice: “Como ser humano, necesitas proteína animal para tu salud"; pero supongamos que el dharma dice: “No, un ser humano no debe comer comida carnal”; entonces, en ese caso, tendrás que seguir el dharma y no al médico, porque el orden del dharma está por encima de todos los demás órdenes. El dharma es el Señor más alto, la autoridad más alta. (resumen en español)

Muchas personas comen alimentos sutiles cuando están en su hogar, pero cuando salen y viajan, no son estrictos. Estos sadhakas a medio cocer se componen de algunos margiis y algunos monjes, desafortunadamente. En primer lugar, no son estrictos cuando están en el tren o en el avión o cuando se quedan fuera de casa. Y en segundo lugar, justifican internamente que están haciendo un ajuste objetivo. Así que ten cuidado, no son margiis de primer nivel.
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Sadhakas de primer nivel y su comida

La filosofía de Ananda Marga nos indica, "जो तगड़े-तगड़े साधक हैं, उनके पास विधि-नियम में शिथिलता नहीं है, ढिलाई नहीं है | उनके लिए—"मैं तामसिक भोजन, ग्रहण नहीं करूँगा | मैं यथासम्भव राजसिक भी ग्रहण नहीं करूँगा, मैं सात्त्विक भोजन करूँगा | मैं यथाविधि साधना करूँगा, मैं dieciséis puntos में अवश्य कट्टर बनूँगा | अगर जान ख़तरे में हो, तो भी मैं विधि-नियम में शिथिलता नहीं ला सकता हूँ, नहीं लाऊँगा |" यह कट्टरपनी है दिव्याचार |” (Chapter आध्यात्मिक साधना के साथ मानसिक स्तर का सम्पर्क, Subhasita Samgraha part 14, chapter 9, DMC 27 June 1980 Saharsa) 

A continuación se muestra un resumen en español de las enseñanzas anteriores de Gurú.

Los grandes sadhakas no son perezosos ni sueltos al seguir las reglas de conducta de Ananda Marga. Están decididos y proclaman que: "Nunca comeré comida tamásica. Y en la medida de lo posible, tampoco comeré comida rajásica. Solo comeré comida sutil. De acuerdo con la dirección del Gurú, practicaré sadhana y seré muy fanático en adherirme a los Dieciséis Puntos. Incluso si mi vida está en peligro, no me desviaré ni seré negligente en seguir estas reglas". Esta es la mentalidad de un sadhaka de grado superior, es decir, divyacarii sadhaka.

Además, en estos días, si alguien planea ir al Polo Norte, puede llevar fácilmente su comida con ellos. De hecho, en el mundo de hoy no hay virtualmente ninguna situación en la que sattvika/alimento sutil no esté disponible o no pueda ser conseguido.
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De acuerdo con el Mandato Supremo, desde Purodha Pramukha hasta avadhutas, brahmarcariis, senior margiis y recién iniciados, todos son Ananda Margiis. Entonces, este artículo anterior es relevante y está relacionada con todos y cada uno.
 
Namaskar,
En Él,
Krpasindhu

En el Diario del Acarya Mayor, se afirma que los sadhakas de grado superior no querrán comprometerse en el punto de la comida. Y verdaderamente nuestra escritura confirma que los sadhakas de grado A preferirán no cometer ese error. Considerando que, los sadhakas de grado más bajo rápidamente se comprometen en puntos de comida.
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Cómo la carne se convirtió en cebolla

En un resumen en español de Subhasita Samgraha - 1, “Spiritual Practice and the Cosmic Science”, Baba nos dice: Mediante la transformación gradual, su materia mental alcanza una etapa en la que no se les puede llamar seres humanos. ¿Quién puede decir que la caña quemada por el fuego se ha transformado en plátano, y la carne de res descompuesta se ha transformado en cebolla a través de cambios naturales, y que el agua de arroz ha producido hojas de tańd́uleraka? Asimismo, nadie podrá reconocerte como ser humano en tu condición degenerada. (resumen en español)


La antigüedad no tiene sentido si...

No debe haber ninguna confusión sobre la graduación de margiis - pashvacaraii (animal), viiracarii (mediocre), divyacarii (divino). Esto no tiene nada que ver con la cantidad de tiempo en el camino. El tiempo no es el factor determinante; más bien, se basa únicamente en cuán sincera y estrictamente uno se adhiere a las pautas de Guru. De esta manera se puede ver quién está en qué grupo. Los Ananda Margiis no llevan tarjetas de identificación de graduación. Es solo por su conducta y trato que puedes ver quién está en qué categoría, es decir, pashvacaraii (animal), viiracarii (mediocre), divyacarii (divino). Un margii de treinta años todavía podría estar comiendo carne y bebiendo vino, por lo que está en el grupo de los animales. Mientras que una persona recién iniciada puede ser bastante estricta al tomar una dieta sattvika, y nunca comprometer las reglas alimentarias. Así que este sadhaka recién iniciado es un margii de grado superior, es decir, divyacarii.
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- Here is a link to the original English posting: Food & sadhana

- Here are more Spanish postings

- Here is a link to Spanish Prabhat Samgiita

Sadhana story + 2 more

Baba

Sadhana story

Namaskar,

Each and every margii knows the importance of practising sadhana on a daily basis so that we can move along the path of spirituality and reach our goal i.e, attain Parama Purusa. And even more fortunate are those who learn sadhana in childhood as the following story explains.
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Baba story about a young sadhaka


Ananda Marga ideology says, "Once a child named Dhruva started doing sadhana and singing bhajanas at the early age of five. This scared the eminent rsis and munis. They thought that this young boy would surpass them in spiritual excellence. So, as devotees, they all implored Narayana to save them from being defeated and humiliated. Narayana sent Narada to resolve the issue. So Narada came to the boy Dhruva and tried to allure him with toys, sweets, a kingdom, and things of that sort. He inquired why the boy was so enthusiastic about sadhana and bhajanas at such an early age, especially when he had a whole lifetime at his disposal for spiritual pursuits. 

Dhruva replied,
Kaomara acaret prajinah dharman
Dhgavataniha Durlabham manusam janma tadapyadhruvamarthadam

"'O Narada! You are a sage, you know much more than I do. Yet I wish to mention, in order to clarify things, that we get a human form after numerous animal lives.' 'Sukrataer manavo bhutva.' This human life is attained through the medium of lots of clash and cohesion. Of all creatures' existence, this human existence is the most rare. But even rarer is the human body that has been perfected through sadhana..."    

"Dhruva further said, 'Narada, who knows what will happen tomorrow? You have become old and you got the opportunity to do sadhana and sing bhajanas at this age. But in my life, the sun may or may not rise tomorrow. Suppose I die tonight? So how can I wait till old age?'"

"Then Narada went away silently."

"'Dharman Bhagavataniha,' Dhruva said. Everyone should try to become established in Bhagavata Dharma in childhood." (1)

Sadhana: centerpiece of life


From this story, we can realize the importance of learning sadhana in childhood so that our whole lives can be infused with spirituality. As Dhruva says, why should we wait until old age to pursue spirituality as death can come at any time. So those who learn sadhana in childhood are truly blessed. And verily, whenever one enters onto the path of sadhana, they should make it the centerpiece of their life. And one should not delay in getting all the lessons of sadhana and practicing them diligently.
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Ananda Marga Caryacarya states, “Human life is short. It is wise to get all the instructions regarding sádhaná as soon as possible.” (2)


Ista mantra & realization

In our AM sadhana system, each and every ista mantra has two parts, or two syllables, and is coordinated with one’s breathing. The first syllable is repeated during the inhalation, and the second is repeated during the exhalation. And in each and every Ista mantra, the second syllable, i.e. the exhalation, is related with Godhood or Brahma bhava-- not one's unit 'I’ feeling. During sadhana, one gains realization primarily on the exhalation. 

Ensconced in the Supreme


It is well known that people do not die while inhaling, but rather when exhaling. At the time of death, one performs their final exhalation and does not inhale again. In that case, no matter when death arrives, when one's final exhalation occurs, one is imbibed in ideation of the Supreme as they repeat the 2nd syllable of their Ista mantra. Therefore, at the time of death every Ananda Margii will certainly be ensconced in Brahma.
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Conclusion

Sadhana, mantra japa (repetition), and breathing are key elements in the life of every sadhaka. We should be very particular to know the meaning of our mantra and repeat it during each and every breath. By sincere and regular sadhana, that ideation will remain with us through every respiration, day or night. Then one’s life is truly blessed. 

Ananda Marga ideology says, "Now this japa is adjusted to your breathing, inhalation and exhalation. So if you practise it properly what will happen? Even while sleeping, automatically this japa kriyá will go on in accordance with your respiration – in accordance with your inhalation and exhalation. So while asleep you can do this thing. This is called ajapájapa. That is, there is no special endeavour from your side – the japa goes on automatically. Thus during the night you can also do puńya. Kuru puńyam ahorátram – “For all the twenty-four hours you can do puńya.”" (3)

In Him,
Hariish

Note: In select circumstances, the mantra itself is repeated in reverse sequence in order to gain the proper ideation, i.e. so that the ideation of Brahmahood is linked with the 2nd syllable, upon exhalation. These are some of the technical points related with sadhana. On these matters any further questions can be asked directly to a qualified acarya.
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Importance of breathing

One of the most integral aspects of sadhana is breathing. 

Ananda Marga philosophy says, "One's life is determined on the basis of a few pulsations, and these pulsations depend on a specific number of inhalations and exhalations. The number of such inhalations and exhalations-- on an average, from twenty-one thousand to twenty-five thousand per day-- varies from person to person. The process of breathing has a great influence on the human mind and self, or soul." (4)

As Baba guides us, breathing is an intrinsic part of human life-- it is something we do 21,000 to 25,000 times per day, and this has a tremendous influence on our quality of mind and ability to dive deeper in sadhana. 

References
1. Ánanda Vacanámrtam Part 3, The Requirements for Sádhaná
2. Ananda Marga Caryácarya Part 2, Sádhaná (Intuitional Practice) Point  #8
3. Ananda Vacanamrtam - 12, Puńya All Twenty-Four Hours
4. Namah Shiváya Shántáya, Shiva – the Focal Point of Everything (Discourse 3)


== Section 2: Prabhat Samgiita ==

While ideating on You

"A'mi toma'ri katha' shun'i go a'r toma'ri ga'n ga'i..."  (Prabhat Samgiita #3980)

Purport:

Baba, You are my everything. By Your grace, I always listen to and think about Your divine tales; and, while ideating on You, I go on singing Your song - dancing according to Your desire, following Your supreme guidelines day and night. Baba, by Your grace, I keep my vision fixed on You. Regardless of what I am doing with my hands, always my mind thinks incessantly about You. O' Parama Purusa, You are my everything; You are my Goal. Baba, in my life there is no second entity. I surrender everything unto You - at Your lotus feet. You are the be-all and end-all of my life. Baba, except You, no one else is mine.

Baba, in the early dawn during paincajanya when the day starts, then with a peaceful heart I go on calling You intently - with a deep yearning in my mental abode. All the while I remain constantly looking towards You - doing Your dhyana.

Baba, You are mine - only mine. In my life there is no one else who is so close and so intimate. You wipe away all the darkness from my mind. By Your infinite compassion all the sins and all the negative things which hinder my movement towards You get evaporated. Baba, You are the holy shelter of everyone and everything. Without You nothing can exist. You Yourself do not need any base or shelter. You are beyond. Thinking about Your greatness and proximity, tears roll down.Baba, when I think about Your divine krpa, Your sweet attractive appearance, and the showering of Your love, then my whole existence becomes blissful and gets ensconced in You.

Baba, please shower Your causeless compassion and keep me at Your lotus feet - forever and ever...

== Section 3: Links ==

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