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Sunday, May 28, 2023

Sadhana al aire libre

 Baba

Sadhana al aire libre

Namaskar,

Aquí Baba relata sus propias experiencias de hacer sadhana al aire libre.

En un resumen en español de Shabda Cayanika - 1, “Discourse: 4”, Baba nos dice: Solía dar un paseo casi todos los días en las montañas al este de Jamalpur. Solía sentarme en la segunda montaña. Una tras otra, varias montañas pequeñas y grandes corren paralelas entre sí. La cumbre de la segunda montaña era el lugar más alto entre ellos. Yo llegaba allí a media tarde y me quedaba allí hasta las ocho de la noche. (resumen en español)

Aquí Baba nos está enseñando indirectamente a hacer sadhana afuera:

En un resumen en español de Shabda Cayanika - 1, “Discourse: 4”, Baba nos dice: Estaba sentado en la cima. Era la brillante quincena lunar... Frente a mí, es decir, al oeste, en la ladera de la montaña, había un denso bosque de ga'b... La montaña frente a mi estaba completamente desolada... probablemente era la única persona en varias millas, completamente solo... el pico en el que estaba sentado... (resumen en español)

Por supuesto, no había necesidad de que Baba hiciera sadhana en absoluto, pero solo para mostrarnos que hacer sadhana al aire libre era bueno, lo hizo así.
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En un resumen en español de Discourses on Tantra - 2, “When Does He Appear?”, Baba nos dice: Él no necesita sadhana, pero solo para dar un ejemplo a los demás, realiza sadhana. (resumen en español)

Al hacer meditación afuera estamos siguiendo el ejemplo divino de Guru.

Lecciones de Sadhana 3, 4, 5, 6, etc.
no deben hacerse sentado al lado de otros


Como sadhakas, nos beneficiamos enormemente al salir y hacer el sadhana adecuado en un lugar aislado. Sadhana será mejor, es decir, el tiempo, la duración y la calidad de sadhana se multiplicarán. Baba dice que un lugar aislado es muy propicio para la práctica espiritual.

En un resumen en español de Elementary Philosophy, “Why Are People Afraid of Intuitional Practice?”, Baba nos dice: No se puede negar que el ruido del mundo bullicioso es un obstáculo para la práctica intuitiva y hace que la soledad sea muy deseable. (resumen en español)

En un resumen en español de Guide to Human Conduct, “Iishvara Prańidhána”, Baba nos dice: Es deseable practicar varias lecciones de sa'dhana' solo, en un lugar solitario. (resumen en español)

Las lecciones de sahaja yoga sadhana 3, 4, 5, 6, etc. no deben realizarse sentado al lado de otros. Cada uno tendrá su propia experiencia acerca de una sadhana cada vez mejor cuando empiecen a hacerlo en un lugar aislado.

En estos días, la oportunidad para la sadhana es mucho mayor que en el pasado. Varios obstáculos que hacían muy difícil hacer sadhana ya no están presentes en la sociedad. Debemos estar atentos para aprovechar y utilizar esta oportunidad única.
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Namaskar,
a Sus pies de loto,
Kevalam

~ Estudio en profundidad ~

Por qué uno debe hacer sadhana comprometida

   En un resumen en español de Ananda Marga Philosophy in a Nutshell - 4, “Prápta Vákya and Ápta Vákya”, Baba nos dice: Este universo quinquelemental es una verdad relativa, una realidad cambiante, un fenómeno pasajero, un flujo pasajero de eventos en constante cambio. Se basa en los tres pilares de los factores relativos: tiempo, espacio y persona. El espacio siempre esta cambiando. Está compuesto de innumerables átomos y moléculas. Con el cambio en el movimiento de los átomos y las moléculas, el espacio también cambia. Es por eso que numerosas ciudades ricas y hermosas del pasado ahora están enterradas bajo la tierra. Muchos palacios y mansiones espléndidas, muchas iglesias, templos, mezquitas y sinagogas, y muchas pirámides se han reducido a escombros. Con el cambio constante en el flujo del tiempo, ¿cuántos cambios importantes han ocurrido en el universo? Del mismo modo, con el cambio en el tiempo y el espacio, la gente también cambio. Un niño pequeño de dos años se convierte en un joven inteligente y activo de veinticinco años. Y el mismo joven enérgico se convierte en una persona enferma, inactiva y anciana a su debido tiempo. Por lo tanto, nada en este universo es permanente. Muchos animales gigantescos en el pasado se han extinguido totalmente de la superficie de la tierra. La pompa y la opulencia reales, el orgullo del poder, el vasto conocimiento de poderosos eruditos se han convertido en cosas del pasado, arrojadas al basurero de la historia. Muchos objetos surgieron en el pasado, permanecieron en la tierra por un corto tiempo y luego desaparecieron de acuerdo con la ley inexorable de la naturaleza.
    La única verdad eterna es Parama Puruśa. Él es anadi, sin comienzo, sin fin, omnipresente; una entidad más allá del alcance del tiempo, el lugar y la persona. Él es la única entidad eterna, incorruptible, imperecedera e inmutable. Él es la Suprema Fuente de donde han surgido los mundos inanimado, vegetal y animal, Él es el punto de partida y el punto culminante de todo, por lo tanto, las personas sabias deben utilizar su poder físico, psíquico y espiritual para realizar esa Suprema Entidad Omni-Telepática para convertirse en uno con Él. (resumen en español)


Realizar a la Entidad Suprema en esta vida

En un resumen en español de A Few Problems Solved - 3, “The Evolution of Human Civilization”, Baba nos dice: Más tarde, con el mayor desarrollo de la filosofía y la ciencia, el número de impedimentos y obstáculos que enfrentaron los humanos se hizo menor que aquellos que enfrentaron los antiguos humanos mientras avanzaban por el camino de la espiritualidad durante los días de la ciencia y la filosofía atrasadas. La gente de hoy no tiene que trabajar tan duro como lo tuvieron que hacer Vaishishta y Vishvamitra para descubrir la manera de avanzar, porque la ciencia y la filosofía modernas de hoy son ayudas valiosas para el progreso humano. Los seress humanos de hoy en día pueden realizar la Entidad Suprema en una vida, o tal vez en 15 a 20 años, para lo cual tuvieron que hacer penitencia por vidas pasadas juntas. (resumen en español)

En un resumen en español de Ananda Vacanamrtam - 12, “Towards the Noumenal Entity”, Baba nos dice: El progreso espiritual es el único progreso real. Aquellos que consideran que el movimiento mundano o psíquico es el verdadero progreso están equivocados y están perdiendo el tiempo. Cualquier cosa [mundana] que Ka'l Purus'a da con una mano, Él la toma. con la otra. (resumen en español)

- Here is a link to the original English posting: Outdoor sadhana

- Here are more Spanish postings

- Here is a link to Spanish Prabhat Samgiita

Spiritual pranayama

Baba

Spiritual pranayama

Namaskar,

To assimilate any thought in the mind, the first requisite factor is that the breath should be calm. For example, when anyone is running fast, they cannot think deeply or even answer simple questions because their breathing is very fast, in which case the mind is not concentrated. The formula is that when the breathing is fast, the mind is restless -- in which case the assimilation of any idea is impossible. That is why one should always approach any psychic or psycho-spiritual endeavour with a calm mind. 
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Special quality of pranayama


In our sadhana, one of the lessons is pranayama. The function of pranayama is to harness the mind by regulating the inhalation and exhalation of the breath, i.e. by slowing down the breath. That is, we are using the physical process of breathing to control the mental body. In contrast, in other lessons the approach is different. The approach is to harness the mind first and, in due course, the breathing becomes calm. Hence, we are using the mental body to control the physical body. For example, in first lesson, when one uses the mantra, naturally the mind gets concentrated and, as a result, the breathing becomes slower and slower. A similar process occurs in dhyana also.

Review: In pranayama, first the breathing is controlled, then naturally the mind becomes concentrated. Whereas, in other lessons, first the mind gets controlled and, in turn, the breathing gets slower and slower. In either case, with that concentrated mind, if anyone thinks something negative then its effect is disastrous. Just like how  avidya tantrikas harm others using their mental force. Whereas if a true sadhaka uses their concentrated mind to think of something positive, i.e. ideation on Brahma, that is very beneficial.

The universal science is: "As you think so shall you become". So, in human life, the ideas one cultivates are highly significant. If one’s thoughts are goaded towards the Supreme, one will become great. And if one is involved in debased thoughts, they will degenerate. 
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Sadharana pranayama vs sahaja pranayama


In sadharana yoga pranayama-- the fourth lesson of AM sadhana-- the breathing is regulated: Breathing is done slowly without holding the breath at all; just one releases the breath naturally. And that is very beneficial for concentrating the mind because regulating the breathing helps to control the mind.

But in sahaja yoga pranayama-- i.e. the vishesh yoga pranayama or 7th lesson-- there are three steps: (a) breathing in, (b) holding or retaining the breath, (c) breathing out.  In this vishesh yoga pranayama-- or kumbhak pranayama-- by holding the breath for even a short duration the mind gets controlled. So this style of pranayama is highly beneficial for those who have maintained a proper ideation. But without proper ideation, it is very harmful. Therefore, it is very important that nobody should experiment with pranayama without getting proper guidance from a qualified acarya.

Pranayama helps dhyana 

                 
In so many discourses, Baba guides us that in human life one should do sadhana and reach the Goal-- Parama Purus'a. To do this, Baba has taught us the lesson of dhyana. And He is always giving great importance and emphasis to do maximum dhyana. But proper dhyana is only possible when the sadhaka is fully established in pranayama. Otherwise, while doing dhyana, the mind is not fully concentrated so it runs hither and thither. In result, people  just waste their time while sitting in dhyana asana. Whereas, those established in pranayama can do better dhyana and reach a much more subtle state in their practice, by His grace.
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Pranayama: caution


The common rule is that everything in this created universe has both a positive and negative effect. For example, an airplane can fly very fast, but if there is an accident there are rarely any survivors. Similar is the case with pranayama. The plus point is that if one does proper pranayama they can make great gains in sadhana. However, by doing negative pranayama, some may lose their mental balance entirely and become terribly harmed. And sometimes people are so selfish they just think of their own greatness when doing pranayama so they become arrogant and egotistical. And, not only that, by doing negative pranayama, avidya tantrikas harm others and invite their own negative samskara, and ultimately become degenerated. So awareness of the science of pranayama is highly essential for each and every sadhaka because of its extraordinary merits and demerits.


Conclusion

Spirituality is the summum bonum of human life. That is the main aim so sadhana is essential. And pranayam is an integral practice as it harnesses the mind and enables one to delve more deeply and more fully in dhyana. So maximum effort should be made in pranayama as it will help make their life successful.
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Ananda Marga ideology guides us:

   "We must remember that actual progress can be made only in the spiritual stratum. There cannot be any progress in the physical stratum, or the physico-psychic stratum, or even in the psychic stratum..."  
   "Always remember, human life is very meaningful, and human beings can make it more meaningful through their own efforts. You have got human life. By dint of your actions and your sa'dhana' you will increase the value of your human life. Why should you live like ordinary humans? Become extraordinary! Extraordinary people ultimately raise themselves to divinity. That is, humans become devata's [gods], and devata's become Parama Brahma."  
    "As you have got a human body, utilize it at every moment." (1)

In Him,
Amriteshwar

Warning: fake meditation

Nowadays, it has become the fashion to do meditation. But most of these bogus meditation techniques taught by fake yoga teachers are utterly devoid of cosmic ideation. That is why they invite their degeneration of mind. Because when they focus the mind they are submerged in crude thoughts. They may be thinking about money, food, the opposite sex, gambling, or some other mundane allurement. So those who are doing fake meditation will suffer the ill effects as they will become even more crude. 
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The universal science is: "As you think so shall you become". So, in human life, the ideas one cultivates are highly significant. If one’s thoughts are goaded towards the Supreme, one will become great. And if one is involved in debased thoughts, they will degenerate. 

References
1. Subháśita Saḿgraha Part 24, Incantation and Human Progress

== Section 2: Links ==

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