Search This Blog

Tuesday, August 2, 2022

Los No-Margiis haciendo las ideas de AM

Baba

Los No-Margiis haciendo las ideas de AM

Namaskar,

Ananda Marga, amorosamente otorgada por Mahasambhuti Baba, ha provocado muchos cambios sociales sin precedentes. Aunque a Ananda Marga no se le da crédito por muchos de estos cambios sociales, hoy vemos un nivel diferente de conciencia en el mundo debido a las semillas ideológicas sembradas por Ananda Marga.

Cuando llega Mahasambhu'ti, crea una vibración sin igual en el universo. Él inspira a muchas personas que hacen Su obra. En las coyunturas críticas, que se conocen como yugasandhi en Saḿskrta, Él viene y motiva a toda la humanidad. Hay muchos ejemplos de inspiración dada por Baba que condujeron a cambios pioneros en las esferas socioeconómica, educativa y espiritual.

Propagación de idiomas regionales por No-Margiis

Después de la independencia del dominio británico en 1947, no hubo un programa activo para promover la enseñanza y el aprendizaje de idiomas regionales. Baba ha enseñado en numerosos lugares que los idiomas regionales son muy importantes. En 1986, el gobierno de la India inauguró un grupo de escuelas llamado Navodaya. Las escuelas de Navodaya están altamente subsidiadas y admiten estudiantes meritorios a través de un examen de ingreso. Uno de los objetivos detrás de la formación de las escuelas Navodaya fue introducir la educación en idiomas regionales. La intención detrás de la introducción de idiomas regionales a través de las escuelas Navodaya fue promover el uso del idioma regional. Existe una brecha lingüística considerable entre el norte y el sur de la India. Navodaya ayudó a cerrar esta brecha y traer unidad.

Traer los idiomas regionales a la corriente principal incorporándolos en el sistema educativo ha sido efectivo no solo para promover los idiomas sino también para eliminar el complejo de inferioridad entre los hablantes de esos idiomas. Los ex alumnos de las escuelas de Navodaya viajan por todo el país para trabajar, etc. y, por lo tanto, utilizan el idioma regional aprendido en la escuela. Las habilidades lingüísticas ayudan a cerrar las brechas y, de hecho, esto está mejorando las relaciones entre las personas que pertenecen a varios grupos lingüísticos.
http://anandamargauniversal.blogspot.com/

Puede parecer que esta idea de promover los idiomas regionales ha sido planteada por el Gobierno de la India. Sin embargo, es bien sabido que Baba comenzó a propagar PROUT en 1959 y en el marco de PROUT, orientando sobre la importancia de los idiomas regionales, mucho antes de Navodaya. Baba enfatizó la enseñanza de idiomas regionales además del inglés hace mucho tiempo. De hecho, cuando los no-margiis también se enteraron de los grandes ideales de Ananda Marga, no pudieron evitar sentirse influenciados. Hicieron suyas las ideas de Baba y comenzaron a promoverlas en sus propias esferas. Muchos funcionarios gubernamentales eran Ananda Margiis o conocían a Ananda Margiis, y cuando se les presentó el tema del idioma regional y la solución de introducirlo en el sistema educativo, lo discutieron en sus departamentos. De esta manera, las ideas se propagaron y eventualmente dieron lugar a varios programas gubernamentales. Esta es la gran manera de trabajar de Maha'sambhu'ti.

Partidos políticos influenciados por las enseñanzas de Ananda Marga


Baba habló sobre la formación de unidades socioeconómicas como la de Chhattisgarh en 1959, y más tarde creó Proutist Chattisgarhii samaja, mucho antes de que los partidos políticos comenzaran a hacer campaña por lo mismo. Más tarde, los partidos políticos hicieron de la formación del estado de Chattisgarh su agenda política. Aquí nuevamente los partidos políticos fueron influenciados por las enseñanzas de Ananda Marga. Hoy, Chattisgarh es un estado en la India y las personas que pertenecen a este estado no tienen ningún complejo de inferioridad con respecto a su idioma, mientras que tal complejo de inferioridad alguna vez fue muy común entre ellos.

Popularización a gran escala: meditación y asanas por no-margiis


Antes del advenimiento de Ananda Marga, la tradición del yoga sa'dhana' fue reemplazada por mucho tiempo por la adoración de ídolos. Nadie podría siquiera imaginar que la gente común que vive en la sociedad en general podría hacer la meditación. Muchos pensaron que la meditación es el territorio de los ascetas con pelos enmarañados que viven en los Himalayas y que la gente común no tiene nada que ver con eso. Ananda Marga trajo una nueva ola de espiritualidad. Después de eso, muchos pseudo-yoguis como Mahesh Yogii y Osho Rajneesh también hablaron sobre la meditación para la gente común y evitaron la adoración de ídolos.
http://anandamargauniversal.blogspot.com/

Debe explicarse aquí que mucha gente aún no estaba lista para las enseñanzas puras de Ananda Marga y para ellos los caminos dados por los pseudo-yoguis eran como caminos de preparación que guiaban finalmente al gran camino de Ananda Marga. Hoy en día, la idea de la meditación se ha vuelto muy común y corriente. Del mismo modo, las asanas fueron olvidadas durante mucho tiempo por la gente. Las asanas son la parte integral de Ananda Marga sa'dhana' y se han incluido en Carya'carya. Baba habló sobre las asanas en 1955. Hoy, con personas como Swami Ramdev, las asanas han llegado a los hogares comunes. Es un fenómeno reciente en comparación con Ananda Marga. Baba estuvo hablando y enseñando el uso terapéutico de las asanas desde 1949 --- ahora varias personas popularizaron las asanas.

Vegetarianismo entre la gente común


Una parte importante del estilo de vida de Ananda Marga es la comida sátvica. El requisito previo para la comida sátvica es que la comida sea vegetariana. Muchas religiones prominentes presentaron a los animales como objetos de consumo humano y promovieron el consumo de carne animal y no hubo voz para los animales. Ananda Marga aboga por el vegetarianismo. Hoy en día, hay muchas organizaciones que luchan contra la crueldad animal y el consumo de carne.


Conciencia sobre los derechos de la mujer

Las mujeres han sido subyugadas durante siglos. La ideología de Ananda Marga fue la primera en proclamar los derechos de la mujer. Hoy en día hay muchas organizaciones que lo hacen, aunque en muchos casos su alboroto por los derechos de las mujeres no es en el verdadero sentido, sino sólo de labios para afuera. Incluso en los países musulmanes se lucha por los derechos de las mujeres.
http://anandamargauniversal.blogspot.com/

Erradicación de la raza de los intocables


La intocabilidad fue un problema social importante en el siglo pasado. Solía haber platos separados para las llamadas personas de casta baja e intocables en los puestos de té y en los locales de comida. La intocabilidad se practicaba abiertamente. Baba dio el eslogan "ma'nava ma'nava ek hai" en 1955 y con eso comenzó la guerra contra el mal social del sistema de castas. Baba dio el matrimonio revolucionario para hacer frente al sistema de castas. Organizaciones extremistas hindúes como Rashtriya Swayamsevak Samgha se opusieron a Ananda Marga de forma bastante agresiva y en muchos casos violenta. A menudo, los matones del RSS incendiaban a los pandals del Matrimonio Revolucionario. Irónicamente, hoy los nietos y nietas de los mismos trabajadores y líderes del RSS no aceptan el sistema de castas y se casan entre las llamadas castas. Cuando Baba comenzó el movimiento contra el sistema de castas, muchos le dijeron que lo que Buda y Kabir no podían eliminar, ¿cómo podría hacerlo Él? Incluso la madre laokik de Baba le sonreía a Baba cuando decía: “Madre, eliminaré el sistema de castas de la faz de la tierra”. Hoy vemos que esta enfermedad del sistema de castas, que ni Kabir ni Buda pudieron eliminar, ha disminuido drásticamente. Y lo que haya quedado también desaparecerá cuando mueran los antiguos portadores de la enfermedad.

Conclusión


Las enseñanzas de Ananda Marga influyen profundamente en las personas y cuando las personas las internalizan, las propagan en sus propias esferas. Así es como se han producido los grandes cambios en las últimas décadas. Hay muchas más cosas de Ananda Marga que necesitan ser propagadas para el desarrollo integral de las personas que lo que ha sucedido hasta ahora. Como Ananda Margiis, es nuestro deber ineludible propagar las enseñanzas de Ananda Marga. Las enseñanzas se pueden difundir a través de diversos medios, como las redes sociales, los dibujos animados y las historias, y debemos trabajar con seriedad e incansable en esta dirección.
http://anandamargauniversal.blogspot.com/

Aunque lo que están haciendo los no margiis es una forma diluida de la filosofía AM, así es como funciona cuando uno va a escalar a un lugar más alto. Necesita una escalera. Para llevar a la gente común al nivel de Ananda Marga, también se necesitan varios pasos en el medio. De esta manera, toda la sociedad se mueve gradualmente hacia arriba. Entonces, lo que está sucediendo pueden parecer pequeños pasos, pero todos debemos apreciar que está sucediendo. Y da una señal de que toda la filosofía de Ananda Marga será plenamente aceptada por la nueva generación. Porque los viejos no pueden cambiar tan fácilmente. Es por eso que Baba dice que para propagar los ideales de Ananda Marga, debemos comenzar escuelas primarias. Cualesquiera que sean las cosas malas que están pasando en la sociedad en la actualidad, todo eso lo hacen los adultos y las personas mayores, no los jóvenes. La mente de la nueva generación es muy receptiva a la ideología de Ananda Marga. Y gradualmente veremos con nuestros propios ojos que, paso a paso, la gente común seguirá todos los aspectos de la ideología AM en sus vidas prácticas.

En Él,
Samvit

Ananda Marga es la panacea

En un resumen en español de Problems of the Day, “Point #36”, Shrii Prabhat Ranjan Sarkar nos dice: Una ideología espiritual correcta es la única solución a los problemas que enfrenta el mundo. Desde esta perspectiva, podemos llamar a la ideología de Ananda Marga la piedra filosofal. Así como la piedra filosofal está destinada a transformar todo en oro, la ideología de Ananda Marga puede definitivamente encontrar una solución justa y racional siempre que se aplique a cualquier problema. (resumen en español)

- Here is a link to the original English posting: Non-margiis doing AM ideas

- Here are more Spanish postings

Mahaprayan of Shrii Laksman, NY sector

 Baba


Mahaprayan of Shrii Laksman, NY sector

Namaskar,

It is with much sadness that we share the news of the mahaprayan of Shrii Laksman (Robert Eklund) of Tennessee (USA). Our dear brother's mahaprayan occurred around 4:30pm - just the other afternoon at his home. He was most recently suffering from ALS (myotrophic lateral sclerosis), also known as Lou Gehrig's disease.

Brother Laksman ji was a true bhakta and strict disciple of Marga Sadguru Shrii Shriii Anandamurti ji. He came onto the path of Ananda Marga in the very early 1970's and was quite active in those early days of NY sector. And then as life would have it he drifted away for upwards of two decades until 1996 or so. During that period, he ran into the ills of materialism and suffered terrible anguish. With nowhere else to turn and all hope lost, in the mid-1990's he remembered Baba and began to sit in meditation - and slowly, over the course of a few weeks, he felt his mental skies clearing up - the meditation was working, by the grace of Baba. And verily, Laksman became fully revived. And this transformation he readily shared with all. Verily, Laksman ji came to experience truly deep meditation and was spurred into action, tirelessly engaging in countless works in AMPS. Perhaps, most notably, he established a master unit in Tennessee, though really he was very active in and financially supported so many AMPS departments and service projects. His life was an inspiration to all who knew him, and he was truly loved by those who met him. Laksman ji's mahaprayan is a loss to us all, and especially to his wife Amala Devii, who was by his side till he breathed his last. 

May we all take solace in the fact that Shrii Laksman was a bhakta of Sadguru Baba. Certainly he will attain mukti or moksa, accordingly. Baba will lovingly bestow His infinite grace.

in Him,
Satyajiita Deva

Note: Here is an alert for those cremating a dead body in India or Indian managed cremation homes around the world. Their custom is to put the fire in the mouth of the deceased to initiate the burning of the body. This is prohibited in AM as it is uncivilised. So watch out; do not allow this. If you are not careful, they will end up cremating the body in this manner. Make them aware ahead of time. 

Ananda Marga Caryacarya states, "The practice of putting fire into the mouth of the dead body is repulsive, it should not be encouraged." (Caryacarya - 1, Disposal of the Dead Body)


~ In-depth study ~

We have seen that when somebody dies then in offering their condolences people say now Mr So-and-so is sitting on Baba's lap. On other occasions when telling a Baba story people also say, "Such and such person sat on Baba's lap." But these days the trend is that "sitting on Baba's lap" is used more in connection with death. And that causes some confusion in reader's mind. To unknot the situation please read below. 

Dogma: if "on Baba's lap" only used for death

Here are quoted lines from recently posted emails on various forums, wherein the writer uses the phrase - "in Baba's lap" - with the occasion of death:

- "May Parama Purusa Baba accept her in HIS divine lap"

- "We pray to Baba - please give him shelter in his lap... "

- "May his soul rest in the lap of our beloved BABA"

- "Now she is taking rest in Baba's Lap."

- "May Baba accept him in HIS divine lap....."

- "May he rest in HIS loving lap of eternity."

- "We are sure that Baba has taken him in His loving lap."

- "May his soul rest in Baba's lap forever."

- "Let her rest peacefully in Baba's Lap - which she always desired."

- "now he is in beloved Baba's lap"

- "May his soul get peaceful place in His lap"

- "He is now in Bábá's loving lap"

- "May Baba bless him with a seat in His lap."

- "May BABA accept him in HIS divine lap!"

- "May Baba take him in his eternal loving lap."

- "May his soul rest in peace taking shelter in Baba's lap."

- "Please keep him on Your lap forever."

- "We all collectively pray to Baba to take him on Baba's divine lap forever.”

All of the above lines are commonly written in eulogizing the deceased. These days mostly it is used in a eulogy and rarely used to recount one's intimate spiritual experiences - unfortunately. By this way, the phrase "in Baba's lap" is being misused and step by step the real meaning is being forgotten as now people more commonly use the phrase to eulogize those who have died, and much less so to express their inner feelings of bhakti. Unfortunately, the meaning and inner spirit of the phrase is getting lost.


Baba story: "sitting on Baba's lap"

Some time ago after dharmacakra, a senior margii was recounting his experiences of having dharma samiiksa with Baba. He said, "After being lovingly scolded by Baba for my wrongdoings, then He called me close and placed me on His lap - I remained there for some time soaking up His love - and He blessed me."

We all enjoyed hearing about his personal account with Baba during dharma samiiksa. When he finished telling his factual and historical event, there was a call for questions. Various people posed their queries. Towards the end, one new margii raised his hand and asked, "How did Baba bring you back to life?"

Everyone stared at the new margii in amazement. There was a look of astonishment all around - people were really shocked to hear him say this. The new sadhaka sensed that something was wrong He said very matter-of-factly, "I thought that sitting on Baba's Lap means that he (the margii) died - that is why I asked that question."

This was quite eye-opening for those of us in the room: Through our language and expression we had unknowingly taught someone to think that being on Baba's lap is the equivalent of death. Because it seems that nowadays people only use the phrase "Baba's lap" when a person has died, such as "Let him rest peacefully in Baba's lap", as if in order to sit on Baba’s lap one has to die. But that is false. Sincere sadhakas regularly sit on Baba’s lap in their meditation. It is His grace. It is just like a child need not die in order to sit on his father’s lap.

The idea is that this phrase - Baba's lap - has been linked with death due to extreme overuse. So for some time if sadhakas use this phrase exclusively for spiritual purposes, that will be best. The phrase, "sitting on Baba's lap", should not meet a similar fate. It should not lose its pure spiritual quality and just refer to one's death. That will be very negative.

Baba would bless bhaktas and place them on His lap


There are tens of thousands of recorded stories by sadhakas where they use the phrase, "on Baba's lap", when describing their experiences of being with Baba: He used to bless them and bring them on His lap. People should understand the deeply mystical value of this expression, and not just think that Baba's lap means death, i.e. that you can only sit on His lap at the time of death. Still today there are thousands of margiis walking this earth who sat in Baba's lap. And not only that, there are countless more sadhakas who were blessed by Baba in dreams and sadhana wherein they sat in His lap. And still today this deeply intimate experience is attainable by sadhakas, by His grace.

There are so many ways an aspirant can reach unto Baba's lap including in sadhana. That is the main idea that should be preserved. Sadhana is a spiritual practice and one can sit on Baba's lap in sadhana. We should make it cent-per-cent clear to one and all that the phrase, "sitting on Baba's lap", does not mean death.

"Mahaprayan" means death of mortals - confirm for yourself
from the Samsad Bengali-English Dictionary


Mahaprayan (Death): Many are aware that mahaprayan (death) is the common term used in India and especially in our Bengal to describe the death of any human being, even ordinary people. In that way, the obituary columns of the newspapers of Bengal regularly cite the mahaprayan (death) of various persons of society who died or passed away.

Some may get confused and wrongly think that the word 'mahaprayan' (death) is one extraordinarily term of bhakti to be used in association with Parama Purusa. But that is not at all the case. Rather to do so is only to undermine the eternal presence of Parama Purusa. That is why no bhaktas ever use the word 'mahaprayan' in reference to Lord Shiva or Lord Krsna. Because Lord Shiva and Lord Krsna exist eternally. Then there is no question of Their mahaprayan (death).

Baba is Parama Purusa so He is eternal and there is no question of His mahaprayan.

Here it should be known that the convention of an annual death day ceremony (i.e. shraddhainjali or mahaprayan) is a foundation of the Islamic tradition. Muslims are well known for this, and their approach of an annual death day ceremony was adopted by the leader of a particular group in AMPS. So no one should think that mahaprayan is some type of sacred event. It is done on the death day anniversary of Muslims.

And for those who need still more technical proof then all this can be clarified quite readily by referencing the dictionary. Specifically in the Samsad Bengali-English dictionary 3rd edition on page 848. Checking there it will be confirmed that the word 'mahaprayan' means death. Which is why it is used to refer to the passing away of even common citizens. And that is the case in this letter also. The term mahaprayan means death and this is the ideal term for this purpose.

Mahaprayan is only for humans not for Sadguru


Here it should be qualified that there is both real mahaprayan and fake mahaprayan. Real mahaprayan marks the death of any ordinary human being, just like the aforesaid news. This is the proper use of the term: To note a person's departure from this earth. That is the meaning of the mahaprayan term and that is the standard way the term is used in Indian languages.

Then there is the fake, or so-called, or dogmatic mahaprayan. That is when certain vested interests try to apply the mahaprayan term to Parama Purusa. This is grossly inappropriate because when Parama Purusa Sadguru Baba is that Divine Entity who is beginningless and endless and resides always in our heart, then it is entirely wrong to proclaim that He is gone.

That is why rational margiis are protesting; because the Oct 21st program is so-called mahaprayan. So-called means that something is fake. Parama Purusa is eternal, thus for some vested interests to declare "mahaprayan of Parama Purusa" is nothing but so-called mahaprayan.

Mahaprayan only really happens in the case of human beings, not Parama Purusa. Those doing mahaprayan for Sadguru are hypocrites. On the one side in meditation they ask His grace thinking that He is ever-present, and on the other side they think that Baba has passed away. That is their hypocrisy.


== Section 2: Links ==

Recent postings
Other topics of interest

SUBJECTS TOPICS