Search This Blog

Wednesday, November 17, 2021

La sadhana cura

 Baba


La sadhana cura 

Namaskar,

Si uno hace sadhana con sinceridad, agotará sus samskaras (es decir, momentos reactivos) extremadamente rápido, por la gracia de Baba. Verdaderamente, es Su bendición la manera en que los samskaras acumulados durante incontables vidas, que son la causa de numerosas dificultades, enfermedades y sufrimientos incalculables, pueden ser quemados por una sadhana sincera.
https://anandamargauniversal.blogspot.com/

En un resumen en español de Ananda Marga Philosophy - 5, Abhedajiṋána and Nirvikalpa Samádhi , Baba nos dice : “Mientras la conciencia unitaria esté bajo ataduras, se mueve en el ciclo cósmico de la creación debido al juego de la vida y la muerte de los microcosmos. Cuando la mente objetiva, a través de la sádhaná constante, agota todos sus momentos reactivos adquiridos, se vuelve una con la Conciencia Suprema ”. 

Rahaman estaba postrado en cama, y sadhana lo curó

En la siguiente historia, Rahaman ji aprendió sadhana a una edad avanzada cuando estaba terriblemente enfermo y postrado en la cama; sin embargo, practicó su sadhana con mucha sinceridad y diligencia. Muchos de sus samskaras fueron quemados, y recuperó su fuerza y energía vital por lo que pudo viajar por toda la India para hacer pracara y hablar sobre la gloria de la sadhana y cómo se curó de sus enfermedades y dolencias. En verdad, toda su vida se transformó. Ésta es la especialidad de la vida de un sadhaka.

Por el contrario, los no sadhakas, en una sola vida humana, crean tantos samskaras, es decir, suficientes para innumerables vidas. Uno al lado del otro, son muy lentos para agotar sus samskaras. Al final de su vida, tienen un gran déficit. Se crearon tantos samskaras nuevos y se quemaron muy pocos viejos. Para los ciudadanos normales, su camino es extremadamente lento y laborioso.
https://anandamargauniversal.blogspot.com/

Sadhaka vs no sadhaka


Y si durante su vida lastimaron e hirieron a otros, estarán en completa esclavitud y renacerán como animales. Y luego, después de numerosas vidas animales, pueden volver a tener vida humana. Y si además se entregan a tratos dañinos y actividades degradantes, acumularán una nueva carga de samskaras. En ese caso, después de su muerte, pueden volver a la vida animal, una vez más. Y este ciclo podría repetirse innumerables veces hasta que tengan la bendición de entrar en el camino de la sadhana.

Pero para un sadhaka es completamente diferente. Debido a la sadhana y la segunda lección, todos sus viejos samskaras se queman y no se crean nuevos. Es una ecuación muy positiva. Entonces toda la vida de uno se transforma. Y en verdad eso es lo que sucedió en esta historia que se relata a continuación. Con sinceros esfuerzos en el sadhana, muchos de los samskaras de Rahaman se agotaron. Y avanzó mucho en el camino de la espiritualidad.

Como sabemos, la garantía de Sadguru Baba es que al practicar con sinceridad sadhana dos veces al día, se cruzará el océano del samskara y el sufrimiento.

En un resumen en español de _ Ananda Marga Ideology and Way of Life - 8, Sadhana_ , Baba nos guía: “Cuando la gente roba a otros, o se entrega a la hipocresía, o engaña a la gente, o se entrega a charlas largas día tras día, está cometiendo acciones originales. Cuando un empleado gubernamental deshonesto acepta un soborno, es una acción original, y cuando su hijo se enferma y debe ser llevado al médico, es la acción reactiva (la reacción a la acción original). Cuando su hijo muere, se lamenta: "No he hecho nada malo a sabiendas. Oh, Señor, ¿por qué me has dado un castigo tan severo? Pero Dios no le dio ningún castigo, el profundo dolor que sintió por la muerte de su hijo fue el resultado de sus acciones originales pasadas ". 

Historia: Rahaman margii de Coimbatore


A lo largo de su vida, Rahaman fue un seguidor del Islam, ya que nació y se crió en una familia musulmana. Entonces, desde el principio, fue adoctrinado en todos esos dogmas islámicos. Y en su sencillez siguió con mucha obediencia esos anticuados dogmas islámicos. Más tarde, desarrolló un interés en el sufismo y también fue parte de la sociedad teosófica. Y fue allí donde conoció a Shrii Hariram ji grhii acarya.
https://anandamargauniversal.blogspot.com/

Fue Hariramji quien presentó al hermano Rahaman a Ananda Marga en Coimbatore (sur de la India) a fines de la década de 1960. Para entonces, Rahaman ya era bastante mayor, tenía barba blanca y tenía problemas de salud. En realidad, la situación era bastante grave: la salud de Rahaman era tan mala que estaba confinado en su casa y en su mayoría de tiempo postrado en cama. No obstante, en esa condición debilitada, Rahaman tomó la iniciación en la sadhana Ananda Marga.

Hizo sadhana acostado en la cama

Desde el principio, Rahaman practicó sadhana con mucha diligencia, a pesar de su mala salud. En realidad, en esos primeros días, mayormente hacía sadhana acostado en la cama debido a su severa debilidad y enfermedad. Lentamente, paso a paso, recuperó su fuerza después de unas semanas de practicar sadhana. Los sentimientos de bhakti de Rahaman también estaban creciendo y atribuyó la mejora de su salud exclusivamente a la gracia divina de Baba.

Pronto, Rahaman pudo hacer sadhana en una postura sentada.  Milagrosamente debido a la práctica de la sadhana y la gracia de Guru, la salud de Abdul continuó mejorando a medida que meditaba más y más.  Pronto se levantó y comenzó a caminar y comenzó a asistir regularmente al dharmacakra local.  Muchos en Marga comenzaron a hablar sobre el notable regreso de Rahaman a la salud debido a la práctica de la sadhana y el krpa de Guru.  Y fue en ese momento cuando lo conocí y escuché su historia.

Toda una existencia es transformada


Por la gracia de Baba, el vigor y el bienestar de Rahaman continuaron mejorando a medida que se volvía más y más estricto en su rutina espiritual. Sorprendentemente, Rahaman había recuperado la fuerza suficiente y se sintió inspirado para recorrer y visitar numerosos ashrams de Ananda Marga en varios estados. Solía quedarse en cada jagrti durante unos días y dar una charla sobre el dharma de Ananda Marga versus el dogma del Islam. Rahaman hizo dos tours separados de este tipo. Y siempre fue bien recibido por los margiis dondequiera que fuera.

También debe tenerse en cuenta aquí que Rahaman comenzó a enfrentar una creciente reacción de la comunidad musulmana local. Lo estaban presionando en muchos puntos: dieta, oración, etc. Querían que volviera a comer carne y se abstuviera de hacer sadhana. Rahaman se mantuvo firme en el camino del dharma y no se dejó intimidar por sus tácticas. Qué decir de no dejarse influir por ellos, estaba trayendo a algunos de esos musulmanes al camino de Ananda Marga. Debido a la sadhana y el bhakti, Rahaman se había convertido en una verdadera fuerza del dharma, por la gracia de Baba.


Rahaman inspiró a muchos musulmanes

Todo el tiempo, solo un pensamiento dominaba en su mente: Rahaman sentia que debía ver a Baba. Este se convirtió en su objetivo singular en la vida. Porque después de unas pocas semanas y meses de practicar la sadhana de Ananda Marga, se había curado. Así que finalmente fue a Jamalpur y tuvo la suerte de tener contacto personal con Baba. Y toda su existencia se transformó. Después de dejar Jamalpur, Rahaman fue a numerosas mezquitas donde inspiró a muchos musulmanes y organizó como iniciarlos en la sadhana de Ananda Marga.
https://anandamargauniversal.blogspot.com/

Conclusión


Si alguien sufre de algún tipo de enfermedad, lo más probable es que sea el resultado de su samskara negativo, es decir, malas acciones realizadas por ellos en el pasado. La sadhana destruye esos momentos reactivos (es decir, esos viejos samskaras) y es por eso que uno puede eliminar su enfermedad y curarse por completo, por Su gracia. Y eso es lo que sucedió en esta historia con nuestro hermano margii Rahaman.

Namaskar,
En él,
Ramkrishnan

~ Estudio en profundidad ~

En un resumen en español de _ A Few Problems Solved - 3, The Evolution of Human Civilization_  , Baba nos dice: “La gente de hoy no tiene que trabajar tan duro como lo tuvieron que hacer Vaishishta y Vishvamitra para descubrir el camino para avanzar, porque la ciencia y la filosofía modernas de hoy son ayudas valiosas para el progreso humano. La gente de hoy puede realizar la Entidad Suprema en una vida, o tal vez en 15 a 20 años, por lo que tuvieron que practicar penitencia por varias vidas juntas en el pasado. Aparte de la ayuda directa de la filosofía y la ciencia, la búsqueda espiritual también ayudó mucho a los seres humanos en su elevación. Los humanos de hoy han comenzado a darse cuenta de que son la progenie de Parama Puruśa, una parte integral de Parama Puruśa. Si la gente puede pensar correctamente en Parama Puruśa, realizarán a Brahma. Al absorber la ideación cósmica, se curarán todo tipo de dolencias ". 

El Comando Supremo establece: "Aquellos que realizan sadhana dos veces al día con regularidad, el pensamiento de Parama Purusa ciertamente surgirá en sus mentes en el momento de la muerte; su liberación es una garantía segura ..." 

La historia continúa ...

Rahaman fue a Nagpur para hacer pracara y mientras estuvo allí se quedó con mi hermana Sushiila 'y mi cuñado Shrii Raja Mani, ingeniero jefe de Empress Mills. Mientras estaba con ellos, Rahaman expresó continuamente su ardiente deseo de ir a encontrarse con Sadguru Baba; estaba sintiendo fuertemente la atracción de Baba y quería tener Su darshan.

Baba llama a Rahaman

Algún tiempo después, se presentó la oportunidad y Rahamnji se embarcó en su viaje a Jamalpur, con la esperanza de ver a Baba. A su llegada a la estación de tren de Jamalpur, fue directamente al jagrti. Pero a Rahaman le dijeron que Baba acababa de salir a caminar y que volvería unas horas más tarde. No se le transmitió ningún mensaje a Baba sobre la llegada de Rahaman ya que no había forma de contactar a Su asistente, etc. Rahaman estaba decepcionado de haberse perdido la caminata de campo de Baba y estaba ansioso por Su regreso.
https://anandamargauniversal.blogspot.com/

Aquellos junto a Baba en la caminata de campo ese día dijeron que solo habían hecho una pequeña parte de la caminata cuando Baba se detuvo y pensó por un momento. Entonces, Baba se volvió hacia ellos y dijo: "Un buen margii de Coimbatore ha venido a verme; ha tenido este anhelo en su corazón desde hace mucho tiempo, y ahora me espera ansiosamente en el jagrti". De esta manera, Baba interrumpió abruptamente Su caminata por el campo y comenzó Su regreso al jagrti. De esta manera, Rahaman tuvo la bendición de tener el contacto personal de Baba.
Rahaman contó que esta fue la ocasión más feliz y memorable de su vida. Apreciaba mucho este momento y solía contarle a otros bhaktas sobre esto, dondequiera que estuviera, pero especialmente en Coimbatore y sus alrededores.

Al final, algunos años después, Rahaman tuvo que dejar Coimbatore hacia Vallur, y allí vivió muchos años haciendo sadhana y Ananda Marga pracara, por la gracia de Baba.

Gracias a Rajgopalji por narrar esta historia.

La teoría de Samskara es compleja y no se puede explicar completamente en un solo artículo. Si visita este sitio, encontrará más información si buscas el término: samskara.

Nota: El nombre completo del margii en la historia anterior es Abdul Rahaman.

- Here is a link to the original English posting: Sadhana cures

- Here are more Spanish postings

Cause of this disease + 3 more

Baba

Cause of this disease

Namaskar,

Hoarding - i.e. the over-accumulation of physical objects - is a serious problem in the west. Whether it be new products from stores, memorabilia, or money, the problem of over-accumulation is quite pervasive. So that everyone can gain a better understanding of what we are talking about - let's be aware about the problem at hand.


1500 shirts, 1600 pairs of pants

The typical American owns 20 - 30 pairs of shoes, 200 shirts, 90 sweaters and jackets, 65 pairs of pants, and numerous other clothing articles. This is normal; this is the standard, maybe even below average. Such persons are not considered to be hoarders. Everybody in the US does like this.
https://anandamargauniversal.blogspot.com/

However, according to studies, 10% of the US population qualifies as being a "hoarder". They buy and collect so many things such that there is literally no space in the house to put it all. A "hoarder" might own 1500 shirts, 295 pairs of shoes, 1600 pairs of pants, and so much more - the list goes on. They personally have enough clothing to outfit an entire Indian or African village for years and years.

They purchase and accumulate more and more new items, and never give away or donate their old things. Until finally their house becomes so over-crowded with stuff that they literally have no place to walk. They have to push aside boxes to get to the bathroom / toilet; plus they have to move piles just to find a place to sleep.

Their house is so full of stuff that the doors can only open partially. They have to walk sideways through the door frame. Such is a description of a hoarder. And there is a growing number of people like this in the USA.

The problem is not that the size of the house is so small. Houses in the USA are big; even a small or normal size house has 1,800 sq feet of living space not including the garage, driveway, porch, basement, and attic etc. The problem comes when the entire house is too full - all due to a hoarder's tendency to collect and accumulate so many things which they can never use in their lifetime.


Diagnosis & treatment both wrong

But the way western psychologists define and treat this condition is quite misguided. In fact, they miss the point entirely. So we should first review Baba's dharmic teachings and do an analysis of the contemporary theories and approaches.
https://anandamargauniversal.blogspot.com/

Baba guides us that when anyone lacks a higher ideal then they are bound to engage in the fruitless attraction towards matter in search of happiness and contentment. People might collect cars, paintings, clothing, food and kitchen supplies, antiques, or thousands of books - all done to an inordinate degree. Why is that search or collection fruitless? Because human longing is infinite and material things are finite. One can never be satisfied by worldly objects.


Psychologists too are in the dark

People collect things because they think material possessions are their security blanket and those items will solve all their problems. This is the classic outlook of a materialist. They take shelter in matter.

In Ananda Marga way of life, we take shelter in Parama Purusa and know that regardless of what happens He will be there to save us. Thus we have no need to collect material things to an inordinate degree - neither money, nor gold, nor plane, nor guns. Our focus is towards the Cosmic entity so we will not misdirect our innate and infinite human longing towards finite objects.

Both rich and poor are psychically ill


See the ironic and self-contradictory way in which today's psychologists and medical professionals make their assessments.

If people are wealthy and can keep their possessions - 800 cars, thousands of pieces of artwork worth millions of dollars, and multiple mansions - in an organised way then they are given a high social status and called an "aficionado", "scholar", "curator", or "enthusiast" etc; and if one is relatively poor and their comparatively smaller collection turns their house into a mess then they are deemed as being mentally ill.
https://anandamargauniversal.blogspot.com/

In true sense, both rich and poor suffer from the same psychic disease of accumulating such an amount of stuff which they can never use in their lifetime. And the solution is to direct the mind towards spirituality. This disease of hoarding mundane things is not a brain disease, but a psychic disease. And all these things happen due to the massive propaganda of capitalism.

But again today's doctors and health professionals do not address the problem this way. They see the rich collecting an inordinate amount of wealth - far beyond which they will ever need or use - and they call them respected members of society. In contrast, they see a regular person collecting clothes, cd's, books, and other equipment which they will never be able to use in their lifetime because they have so much, and they call him "mentally ill". All because that individual cannot organise their house. In the true sense, however, both are "hoarders" and suffer from the same problem.

Misguided by utopia of materialism


Thus, some wealthy people buy and collect all kinds of items and products in search of happiness and then get rid of them all in haste only to start a new collection of something entirely different. Because of their riches they can proceed in this way. Whereas a poorer person may collect the same kinds of things for years and years without ever getting rid of their collection. In either case, the mind-set is the same.
https://anandamargauniversal.blogspot.com/

Finally let us not neglect to mention that in today's capitalist environment, it is companies and advertisers that entice, convince and tempt people to buy and collect all kinds of products which they will never need in this lifetime.

For more about this problem and Baba's solution read His chapters on santosa and aparigraha in "A Guide to Human Conduct" and read Baba's discourse - “Three Causes of Sin” - which describes the phenomena of over-accumulation of physical pabulum.

Cure through education


Here the point is that when human beings do not realise that their longing is of an infinite nature, then in that ignorance they fail to understand that no matter how many worldly possessions they accumulate, they will never be satisfied. So they blindly collect, and collect, and collect.

When that collection of household materials reaches such a mass that it interferes with one's daily functioning, modern-day psychologists identify that person as being physically ill, or diseased. And they prescribe all kinds of drugs, medications and therapies to cure that person of their illness. But that is the entirely wrong assessment and treatment. The problem is not rooted in a physical ailment that medicine can cure. The problem is one's mental outlook which needs to be remedied through education.

In other affluent countries people also do this but the degree to which this occurs in the US is unique. And in poor countries some wealthy people have huge collections like the woman in India who has 10,000 saris.
https://anandamargauniversal.blogspot.com/

Also at issue here is that drug companies pay for healthcare research to prove and diagnose such collectors as being ill, so that they (the drug companies) can gain permanent customers for their medicine & hence more profit. Sadly, today's psychologists are unaware of any formula based on psycho-spiritual ideals. Those psychologists themselves are rooted in materialism; that is why they wrongly identify the problem and give the wrong response.


Conclusion

In Ananda Marga, our viewpoint is radically different. Rather than diagnosing that person as being ill, those individuals should be taught how to divert the mind towards Parama Purusa. Then one will not have the misdirected urge to collect material things for which they have no use. They should also be taught about the principles of santosa and aparigraha.

Namaskar,
in Him,
Arisudan

Note: Wherever there is a capitalist system and materialism the problem of hoarding may exist, but it manifests more in US as there is more opportunity due to big houses and greater purchasing capacity etc. Whereas there is not as much scope in other places.

Running after carnal pleasures


Here are a few of Baba's teachings on this topic of hoarding, materialism and spiritual outlook.

In this first teaching Baba describes how collecting material items does not bring lasting happiness or contentment, i.e. santosa.

Ananda Marga philosophy says, "Contentment is not at all possible if the individual is running after carnal pleasures like a beast. As a result of extroversial analysis, the objects of enjoyments go on increasing both in number and abstraction and that is why one’s mental flow never gets any rest. Under such circumstances how can one attain perfect peace of mind? Achieving the desired objects may give one pleasure for an hour or so, but that will not last long. The mind will again run in pursuit of new objects, leaving behind the objects already tasted – the long-cherished objects will lose their importance. This is the rule; this is the law of nature." (1)

Collectors indulge in baser propensities


In this final teaching Baba outlines how over-accumulation of physical wealth leads to a debased mental state and mean-minded dealing.
https://anandamargauniversal.blogspot.com/

Ananda Marga philosophy says, "Where there is over-accumulation of physical wealth several problems occur. Human beings do not have many needs. Primarily they need satisfying meals and clothing, according to their necessities. Most people do not even want many things. The desire to accumulate money is actually a mental disease. The accumulators do not accumulate to fulfil their basic needs as human needs are few. For instance, if a person has a mango grove which yields 500 mangoes and a family of five [with no option to sell them], what will he do with so many mangoes? In cases of over-accumulation there is very little chance of utilization. Hence, if the sadvipras are not vigilant, where there is over-accumulation non-utilization will occur. Moreover, where there is over-accumulation people tend to misutilize wealth by indulging in their baser propensities rather than their finer ones. Therefore you will mark, as I am making it crystal-clear to you, that most of the kings and Nawabs of ancient times were, and most of the aristocrats and wealthy people of today who have nothing to do are generally wicked and mean-minded. In addition, you will see that government officers who do not have psychic and spiritual interests also become mean-minded. When we have to judge, we must be frank. It can be observed that it is natural for people to move towards sin if over-accumulated physical and psychic pabula is not utilized. If people have developed intellects which are not properly directed, and there is no administration of the Sadvipras, people become polished satans and inflict sufferings on others." (2)

We commonly see such debased mentalities in wealthy people where they visit call girls, night clubs, and support numerous mistresses etc. With their excess money they indulge in these types of degenerated dealings. Most rich people are sinners; we may see their sin after some time as it may not be apparent now. After all - but the truth is bound to be revealed.

By above proof it is very evident that accumulation turns a person towards wicked and satanic behaviour. So in conclusion, the name of the faulty philosophy is materialism, and the name of the terrible disease is hoarding.
https://anandamargauniversal.blogspot.com/

References
1. A Guide to Human Conduct, Santosa
2. A Few Problems Solved - 6, The Three Causes of Sin


== Section 2: Important Teaching ==

Divine instruction

Ananda Marga philosophy states, "O human beings, proceed on the path of Oṋḿkara towards subtleness. Do not run after the superficial, pleasant mirage dominated by tamoguńa. Establish yourself in sattvaguńa and then merge yourself into Brahma. Reach the point whence oṋḿkára has started. Awaken your latent dynamism through sádhaná and devotion, arouse your divine wisdom and merge that pure divinity into the endless stream of divine glory. Attain the Supreme state for which you have suffered tremendous privations. Today you have the most favourable opportunity to prove yourself as human being.” (1)

Reference
1. Ananda Marga Philosophy - 4, Our Spiritual Treatise


== Section: Important Teaching ==

How true bhaktas ideate in kiirtana

Here following is an English summary or gist of the below Bangla teaching:

This bhava samadhi is the highest stage of the bliss of kiirtana. Both those who sing kiirtana and those who listen to kiirtana should ideate that, “Parama Pursua is mine and mine alone, and does not belong to anyone else.” If one sings or listens with this feeling they will have the highest realisation of kiirtana. (English summary)

Ananda Marga ideology states, “এই ভাব সমাধিটা হ'ল কীর্ত্তন অনুভূতির যে আনন্দ, তার সর্বোচ্চ স্তর | সুতরাং যিনি গাইৰেন, যিনি শুণৰেন, উভয়কেই এই কথাটা মনে রাখতে হৰে যে---“পরমপুরুষ আমার, আর কেবল আমারই | আর কারও নয় |” (1) (কীর্ত্তন মহিমা, ভাব সমাধি, Kiirttana Mahima’, NP, MGD 10 December 1978 Calcutta)

Reference
1. কীর্ত্তন মহিমা, ভাব সমাধি, Kiirttana Mahima’, NP, MGD 10 December 1978 Calcutta


== Section: Important Teaching ==

Importance of Samskrta Names

Ananda Marga Philosophy says “Naming is a matter of great consequence. The names must imply an imposing meaning. Naming was a memorable ceremony among the Áryas. The name has a very significant bearing over the mind. The mental awakening corresponds to the vibrations set in as a result of pronouncing the name. A particular attraction is attached to the words.”

“The human society has to be unified. It must have one standard. Naming in Saḿskrta means providing one standard.” (1)

Reference
1. Táttvika Diipiká


== Section: Important Teaching ==

Way to rectify the blunders of forefathers

Ananda Marga philosophy states, "Suppose, in the past, your forefathers made some mistakes. Should we then think, "Our ancestors did this, so how can we not do this as well?" This type of mentality is dogmatic. Now, "Since our forefathers have made these errors, so we will also do those same wrongs," what type of argument is this? If our forefathers have done wrong then we should also commit those same mistakes?"

"If you have real 'shraddha' (reverence) for your forefathers then the errors done by them must be corrected immediately. When people realize any error, should it not be corrected? So, as soon as the wrongs done by the forefathers are rectified, the more shraddha is bestowed upon them. The only way to pay shraddha (homage) to one’s forefathers is to rectify their errors. In so doing, we pay their debt; we pay the "pitra rin". Is this not real shraddha?"

"Therefore the mentality,  "As these acts have been done by my forefathers or the people of past, so we will also do these things",  is termed as dogma." (1) (2)


dogma: "पूर्वज जो किए थे हम भी करते रहेंगे”

"बाप-दादा कुछ भूल करते थे | "पूर्वज किए | हम कैसे छोड़ें"—यह है भावजड़ता | "और पूर्वज अगर भूल किए, तो हम भी भूल करते रहेंगे"—यह किस तरह की बात हुई जी ?पूर्वज भूल करेंगे, तो हम भी भूल करेंगे ?  पूर्वज के प्रति अगर श्रद्धा हो—तो पूर्वज की भूल को फ़ौरन सुधार लेना चाहिए |  मनुष्य जब महसूस करते हैं कि भूल हो गई—तो सुधार लेनी चाहिए न ? तो, पूर्वज की भूल जितना जल्दी हम सुधार लेते हैं, पूर्वज के प्रति हम उतनी ही अधिक श्रद्धा ज्ञापन कर रहे हैं | श्रद्धा निवेदन का यही तरीका है कि उनकी भूल हम सुधार लिए | उनका जो क़र्ज़ा था, उनका ऋण, क़र्ज़ा था—हम क्या कर दिए ? न, परिशोध कर दिए हैं | यही न श्रद्धा हुई ? इसलिए, "पूर्वज जो किए थे हम भी करते रहेंगे, पुराने जमाने में लोग ऐसा करते थे, इसलिए हम करेंगे"—इसे कहते हैं भावजड़ता |"

Note: Our ancestors who invented and inculcated the mahaprayan program did wrong. Those ancestors committed sin by inserting the dogmatic mahaprayan divas appendix into Caryacarya part 1. Per Sadguru's above teaching, it is our duty to correct the wrongs committed by: Ac Nigamananda Avt, Ac Tadbhavananda Avt, Ac Vijayananda Avt, Ac Dhruvananda Avt, Ac Cidananda Avt, Ac Shraddhananda Avt, Ac Pranavananda Avt, and other purodha board members from that era. They made a horrific blunder and the only way to pay respect to such avadhutas is to rectify their wrongdoing by eradicating the mahaprayan divas program and removing it from Caryacarya - 1. That will be true service to those dogmatic purodha ancestors.

References:
1. MGD 1 Jan 1984 Ananda Nagar
2. MGD 1 Jan 1984 Ananda Nagar




SUBJECTS TOPICS