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Tuesday, August 22, 2023

Cuidar a los animales

Baba

Cuidar a los animales

Namaskar,

"Después de beber agua de coco, ¿por qué le arrojaste la cáscara de coco a alguien que también estaba comiendo?" Baba le preguntó a un trabajador de tiempo completo. El monje se sorprendió al escuchar esto y se preguntó: "¿Cómo podría ser esto?".

Baba le recordó la situación: "Hace unos días estabas bebiendo agua de coco. Cuando terminaste, descuidadamente arrojaste ese pesado coco verde hacia el costado del camino sin mirar a ver quién estaba allí. Ese pesado coco cayó sobre un animal que estaba comiendo justo al camino. Pero no te importó que el animal estuviera herido. El animal se escapó llorando.

Al escuchar la narración de Baba, toda la escena pasó por la mente de ese sannyasi y se sintió avergonzado por lo que había hecho. Baba lo reprendió y el castigo de dada fue pedir disculpas tocando los pies de todos los sannyasis presentes. Luego prometió nunca más cometer tal pecado y ser amable con todas las criaturas.

#1: Debes mostrar bondad a todos

Como sadhakas, debemos tener amor y afecto por toda la creación. Debemos ser cuidadosos y respetuosos con todos los seres. No debemos lastimar a otros, ya sean seres humanos, animales o plantas.


#2: Cuando uno comete un error...

Cuando uno comete un error y siente arrepentimiento por su equivocación, entonces Baba perdona su error porque la persona entiende el problema y no cometerá el mismo mal en el futuro.

Pero cuando una persona comete un error y (a) no es consciente de su mala acción, o (b) piensa que el error está justificado porque "tengo un estatus especial", o (c) sabe que está mal pero lo hace de todos modos porque piensa nadie lo ve o lo sabe, entonces en todos esos casos Baba ciertamente señalará, reprenderá o castigará a esa persona para rectificarlos. O, según la ley cósmica, tendrán que sufrir la reacción según el sistema de prakrti, etc. Todo lo cual es para su bienestar.

La idea central es que si uno ha cometido un error y se arrepiente, Baba lo perdona.


Conclusión

En la historia anterior, el dada fue negligente en su trato con un animal callejero. En India, los animales de la calle no son bien tratados; muchos son pateados y empujados. Por lo tanto, la acción del dada no contravino la norma social de la época, pero no cumplió con nuestro código de neohumanismo de Ananda Marga. Por eso tuvo que sufrir la reacción. Baba señaló su fechoría y con Su gracia eliminó ese samskara.

Ningún Ananda Margii puede decir o pensar que "Bueno, esto se hace en la sociedad en general, así que yo también puedo hacer eso". Esta es la perspectiva equivocada. Siempre tenemos que estar a la altura de nuestro estándar AM, no de ningún otro. Esto se aplica a todas y cada una de las normas y directrices de conducta. De lo contrario, tendremos que sufrir la reacción en esta misma vida, mientras que los no margiis que cometen esos mismos actos renacerán una y otra vez, por lo que enfrentarán las reacciones lentamente con el tiempo.

En Él,
Sudeva

~ Estudio en profundidad ~

Por supuesto, todos tendrán que enfrentar la reacción

En términos generales, si una persona común daña a otros dentro de ciertos límites, entonces no puede ser castigado por la sociedad; sin embargo, están creando samskaras y a su debido tiempo tendrán que enfrentar la reacción. Entonces, mientras que la sociedad no los hará responsables, prakrti ciertamente lo hará. Por ejemplo, si una persona se involucra en un intenso odio racista cuando toda la sociedad misma tiene tendencias básicas racistas, entonces esa persona no será castigada por la sociedad, pero ese individuo sufrirá los consecuencias en su maldad de dañar a otros. Es como cuando los dueños de esclavos blancos estaban abusando y torturando a los negros en los EE. UU., entonces no fueron castigados por la sociedad porque en esa época la esclavitud era legal, pero ciertamente esos dueños de esclavos crearon samskaras negativos y tuvieron que sufrir.

Aquí el punto es que aunque la sociedad considere que una acción es aceptable, eso no significa que uno no tendrá que sufrir la reacción a esa acción. Esa persona tendrá que enfrentarse a sus samskaras por dañar a otros, tarde o temprano. No hay escapatoria.

También podemos decir que Ananda Margiis experimentará (o quemará) sus samskaras mucho más rápido que los no margiis. Porque en esta misma vida cada Ananda Margii va a recibir mukti o moksa, por Su gracia. Entonces, en esta vida misma, cada Ananda Margii tendrá que pasar por todos sus samskaras. Hacer sadhana significa el rápido desquite de los samskaras.

El sadhaka quema todos los samskaras en esta vida

  En esta única vida, cada Ananda Margii agotará todos sus samskaras, buenos y malos. Para un sadhaka sumergirse en relaciones sexuales lujuriosas o ilícitas, no hay ningún beneficio para la humanidad.  Es pura indulgencia egoísta. Así, el sádhaka sufre la reacción negativa en forma de enfermedad, humillación, etc. No hay forma de prolongar o escapar de la reacción. Mientras que los que no son margiis experimentarán la reacción, con el tiempo, a su debido tiempo, durante varias vidas o más.

  El punto es que los Ananda Margiis son las vanguardias de un orden social neo-humanista. Hemos sido bendecidos con todas Sus enseñanzas de Él sobre el dharma. Así que no podemos simplemente abandonar Sus pautas y seguir las tendencias sociales comunes.  Las consecuencias de eso tendrán que ser experimentadas. Porque en esta misma vida, cada Ananda Margii tendrá que agotar todos sus samskaras y obtener mukti.

 Los sadhakas experimentan reacciones rápidamente

En un resumen en español de Ananda Marga Ideology in a Nutshell - 8, “Sádhaná”, Baba nos dice: Las reacciones de retribución a acciones pasadas normalmente ocurren más en la vida de un aspirante espiritual que en la vida de una persona común. La razón es que cuando todas las acciones originales se entregan a Brahma, solo quedan las acciones reactivas.  Las reacciones pueden ser buenas o malas [según sean resultantes de buenas o malas acciones originales]. Pero piensa en cuántas de las acciones que realizaste antes de llegar al camino de la sádhaná fueron buenas y cuántas fueron malas. Para decir la desagradable verdad, el noventa y nueve por ciento de tus acciones fueron malas.  Por lo tanto, a menudo sucede que los sadhakas tienen que sufrir mucho más por los malos momentos reactivos que por disfrutar de los buenos. Incluso se puede decir que cuanto más se sufre por las reacciones, más se progresa en el camino de la sádhaná.

  En un resumen en español de Ananda Marga Ideology in a Nutshell - 8, “Sádhaná”, Baba nos dice: Por supuesto, la compensación de los momentos reactivos puede ser placentera en lugar de dolorosa; todo depende de la naturaleza de las acciones de uno. En cualquier caso, cuanto más uno entregue sus acciones a Brahma, más corto será el período de retribución causado por las reacciones. En este caso la intensidad de la retribución será mayor de lo normal;  pero esta es una buena señal, porque la retribución intensa significa el agotamiento de la retribución en un período breve. (resumen en español)


 Historia de muerte prematura 

  Por ejemplo, si cualquier Ananda Margii (dada, didi o persona de la familia) come carne, entonces es culpable según nuestros estándares de Ananda Marga y además invitará a todo tipo de problemas y sufrimiento. Aquellos que siguen una dieta consciente contraerán disentería sanguínea si comen alimentos tamásicos como la carne, y algunos incluso pueden morir.

  Nunca podré olvidar la historia de Karuna Karan, el hermano de Satyam. Vivían juntos al lado del jagrti en Ranchi. Un día, cuando tenía 25 años, Karuna Karan asistió a una recepción y fiesta de matrimonio y comió carne. En reacción, sufrió una terrible disentería y finalmente encontró su muerte trágica y prematura de él mismo. Nuestro hermano margii experimentó la reacción muy rápidamente; en contraste, muchos no margiis comieron carne en esa recepción y estaban bien. Tuvieron que esperar para experimentar la reacción ya que su progreso es muy lento y renacerán una y otra vez.

  Analogía del perro salvaje

  Toda la situación se puede comparar con la siguiente analogía. Suponga que un perro entra en su habitación y orina en un tazón o en la cama, entonces lo notará de inmediato. Pero si ese mismo perro orina afuera debajo del árbol, entonces no será evidente. Aquí el punto es que si un sadhaka sutil del Marga se entrega a actividades ilícitas o groseras, entonces eso contaminará toda su personalidad.  Y muy rápidamente sufrirán la reacción. Por el contrario, si alguien que vive una existencia degradante hace algo malo, o si un borracho o un matón toma otra bebida, entonces ciertamente tendrá que sufrir la reacción, pero puede ocurrir durante un largo período de tiempo, incluso vidas, ya que no están en el camino espiritual.
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¿Plagio?

 Es el estándar internacional aceptado y el sistema de Baba no copiar el trabajo de otro y publicarlo a tu manera. Baba ha dado una regla muy estricta sobre el plagio. ¿Por qué Baba está en contra del plagio o de robar el trabajo de alguien?  Hay muchas razones:

1)    Va contra el código de asteya (no robar).

2)    Es necesario publicar innumerables historias de bhaktas. Pero algunos no quieren hacer el arduo trabajo de recopilar y escribir estas historias, por lo que simplemente se las roban a otros.  Pero es necesario contar nuevas historias, de lo contrario, muchas historias inéditas de sadhakas se perderán y olvidarán para siempre.  Así que tenga cuidado con los ladrones de historias y ayúdelos amablemente a no robar publicando en las redes sociales a su manera.  Si desea reenviar esta historia, adjunte la siguiente sección amarilla con la historia:

 “Cortesía de un bhakta desconocido a través de Ananda Marga Universal (https://anandamargauniversal.blogspot.com/)
 
Esto será tratado como el protocolo estándar.


- Here is a link to the original English posting: Caring animal

- Here are more Spanish postings

- Here is a link to Spanish Prabhat Samgiita


Occasion of celebration + 4 more

Baba
Occasion of celebration

Namaskar,

Since prehistoric times, the human race has had an arduous and long journey up to this present era. Verily, it was long ago that humans first came onto this earth.

Ananda Marga ideology says, "Human beings were born onto this earth about one million years ago." (1)

Yet those early humans were quite undeveloped in their ways. Due to so many hardships and the struggle for survival, those early humans could not advance.
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Ananda Marga philosophy states, "In prehistoric times people were no better than animals. There was no difference between primitive humans living in caves and ape-men and proto-apes living in caves." (2)

So for tens and even hundreds of thousands of years, humans were just wallowing in animalistic ways, unable to develop mentally or live in a remotely civilised way.


The first signs of progress

Considering that humans came on this earth so very long ago, it was only relatively recently that they could progress.

Ananda Marga philosophy says, "Humanity’s journey on the path of civilization started only 15,000 years ago. This can be inferred from the fact that human beings began evolving language about this time." (3)

So it was around 15,000 years ago, that those few early rishis and munis first propounded the vedas and began asking existential questions such as, “Who am I”, “From where have I come”, and “What is the goal of life.” Thus began the human quest for truth and divine realisation.

The advent of two Mahasambhutis


However, it would still take thousands of more years for the general society to also begin its advancement.
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Ananda Marga philosophy guides us, "A full-fledged civilization, with the four symbols of advancement – agriculture, the wheel, dress and script – started only about 7000 years ago. Human beings had grasped the rudimentals of these four inventions by this time. Pictorial letters were invented less than 7000 years ago, and philosophy was discovered about 4000 years ago." (4)

Thus it was only 7000 years ago with the advent of Lord Shiva that human beings could live in a more organised and civilised way. It needed the advent of a Mahasambhuti to pull human beings up to this respectable level where they could formulate the basis of a civilised society. And that progress continued for some time but then stalled. At that point, 3500 years later, the next Mahasambhuti took advent on this earth. With Shrii Krsna's advent, humans progressed in many ways, including how to make a more personal link with God. But even then the progress was slow as it took humanity hundreds and thousands of years to realise Sri Krsna's teachings. Not until the birth of great bhaktas like Mirabai and Caetanya Mahaprabhu could people get a glimpse of Krnsa's intimate guidelines - and even then many of His teachings were lost. And in due course once again the society fell into stagnancy.

Baba's divine advent & Shravanii Purnima


And that stagnancy and depravity became worse and worse up until this ultra-modern era of the 20th century. Materialism, communism, atheism, and religious dogmas covered the earth. There was no light in any direction, and even the good people could not find the way to pull society forward. In that desperate and bleak circumstance, where people were sunk in gloom, ignorance, and suffering, there was a dire need for the advent of a Great Personality.

So although the organisation Ananda Marga Pracaraka Samgha was not formed until 1955, the great ideological and bhakti-filled mission of Ananda Marga formally began years earlier in 1939 with the first initiation on Shravanii Purnima.
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Humanity has a new pathway


Hence the day of Shravanii Purnima bears great significance because it is this very initiation into Ananda Marga sadhana that marks the beginning of a new era for humanity.

Ananda Vanii says, "...The light of sa'dhana' shall dispel the thick darkness, notwithstanding the night of the pangs of humanity. Sunshine is destined in human life." (5)

So on Shravanii Purnima (1939), Baba graced humanity by founding His ideological mission and beginning the bhakti-inspired practice of Ananda Marga sadhana. We can say this day truly marks the inception of Ananda Marga. And each year we observe this special occasion as one of our Ananda Marga festivals. And it is not just a festival of Ananda Marga, it is a day that bears significance to all. Because Baba's teachings are for everyone-- the entire humanity. None will be left behind; all will be served and respected; and all will be given the opportunity and scope to advance on the path of spirituality.

By His divine advent and with the teaching of sadhana, Baba has given a pathway for all to progress onward and establish themselves in the highest glory and drift in His bliss.

Present & future vanguards of the society


Thus Shravanii Purnima is the occasion that celebrates how the Lord and has come with a mission and showed the path to all. And since 1939, those who have come onto the path of Ananda Marga sadhana and taught that dharma to others, they are the veritable vanguards of the society. They are the venerable ones. And those who are now following the ideological mission and bhakti-based practices of Ananda Marga today will one day be venerated by others. Baba has given the pathway and those humans who share that with others and watch over society's progress are the true vanguards.
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Sadguru's blessing

We are fortunate to have come on the path of Ananda Marga. It is this very path that will lead true sadhakas and the entire humanity to the apex of our human existence - life divine. And it is this very path which began on Shravanii Purnima day in 1939. As the festival of this day is again upon us, may we all experience His bliss and blessing on this most momentous and memorable occasion and share that love with one and all.

In Him,
Satyadrasta’

In 1939, the Lord Shrii Shrii Anandamurtiji began the holy mission of Ananda Marga. And it is this dharmic mission that will lead the entire humanity to unparalleled glory.

First spiritual initiation


Ananda Marga philosophy says, "At the transitional point, human beings become confused: they lose the ability to discriminate between dharma and adharma, what they should and what they should not do. At that moment, the advent of a great personality becomes an imperative necessity... to teach people what dharma is and what adharma is, what to do and what not to do, and which path would bring the highest fulfilment in their lives. He arrived at the right time, the transitional period in history." (6)

Baba blessed us by taking advent and manifested Himself in 1921, this divine truth we all know. And it was only a short 18 years later, on the day of Shravanii Purnima in 1939, that He began the great mission of Ananda Marga by initiating His first disciple into Ananda Marga sadhana. It was His grace.
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Baba says, "This is Shra'van'ii Purnima. It is an important day....That was the first spiritual initiation I ever imparted to anyone. And that same day, Shra'van'ii Purnima, has again returned." (7)


O’ the followers of Ananda Marga

Ananda Marga ideology says, "Yours should be a glorious march towards the Supreme Goal, and you should remember that you are not to pause a moment during this movement. The entire human society is anxiously waiting for you, for your service. You will have to shoulder a great responsibility for this suffering humanity. You know that humanity is bleeding, and you will have to save it. You should remember that if you do not help humanity, who else will come and shoulder the responsibility? It is you, you are to do everything. You are the torch bearers of human civilization. You are the pioneers of the human march, you are the vanguards of the new civilization." (8)

Sadguru Baba says, "Oh! the followers of Ananda Marga, march along the path of satya and awaken the satya hidden in you. Develop the cosmic consciousness that is latent in you. In the same manner as Bhagiratha through his sagacious powers summoned the holy currents of the Gangottarii through the dark mountain-chasms. Through those currents of satya, enliven your society and carry it along on the path of the infinite ocean of inseparable souls which are awakening on the road to the Supreme Union – the holy confluence of the sea. When this is attained, there will be no mean wanderings or the externalized struggle for existence. There will be one Universal “You” who will forget is own self in the serenity of the serene, the serene, the exaltation of Consciousness and the holy touch of the supremely blessed." (9)

References
1. Ananda Vacanamrtam - 5, The Psycho-Spiritual Evolution of Humans
2. Namami Krsnasundaram, Vraja Krśńa and Párthasárathi Krśńa – 2 (Discourse 2)
3. A Few Problems Solved - 9, Geology and Human Civilization
4. A Few Problems Solved - 9, Geology and Human Civilization
5. A'nanda Va'nii #39
6. Namami Krsnasundaram, Disc: 16
7. A Few Problems Solved - 5, 'Shravanii Purnima' Discourse
8. Ananda Vacanamrtam - 14, The Glorious March
9. Subhasita Samgraha - 1, The Form of Sádhana



== Section: Important Teaching ==

Weakness of democracy

INDIA — During Rahul Gandhi’s political speech at a recent rally, a congressman was distributing money to rented citizens (i.e. voters) and flag bearers. Sadly, these simple folk do not understand the value of their vote; and, instead, they are selling their franchise for 100RS. In that case, who can think that this type of democratic election will be fruitful. Rather, it is wrought with purchased voters. Indeed there was a rally where those political operatives were actually handing out rupee notes to the voters.

In His below teaching, Shrii Prabhat Ranjan Sarkar - the Propounder of Prout philosophy - warns us about the terrible weakness of democracy: the common people are not adequately educated or aware about the issues to properly participate in the democratic process. This is exemplified by the above scene. 

Prout philosophy states, “Democracy is defined as “government of the people, by the people and for the people.” But in fact it is the rule of the majority. Hence democracy means “mobocracy” because the government in a democratic structure is guided by mob psychology. The majority of the society are fools; wise people are always in a minority. Thus, finally democracy is nothing but “foolocracy”.” (1)

Here below is a link to the video of the rally where those political operatives are handing out rupee notes to the voters. 

https://anandamargauniversal.blogspot.com/2017/08/parrot-meditation-3-more.html

Reference
1. Prout in a Nutshell - 5, Discourses on Prout, Point #5



== Section: Important Teaching ==

Jinanis: no end of their justification

Here is an English summary of Baba’s Hindi teaching:
There is one defect in jinanis. Two jinanis cannot agree on any point. Among them, many jinanis believe that agreeing means accepting one’s defeat. Indeed there are some godly qualities in jinanis. Such as they can speak in flowery language. Or that with their grandiloquence they can prove day as night, and night as day. If in daytime one jinani tells to anyone that it is night, or if during the night they tell that it is day, and if the next person does not accept what the jinani is telling, then the jinani will use the their logic and reasoning to prove that person as a top-grade fool. And he (the jinani) will make it look like the next person could not understand this one simple thing. Because of this in the scriptures is it said, ‘Mathitva…’ Meaning: if an unfathomable amount of milk is turned into butter and whey, then jinanis argue and quarrel about the whey and in so doing the butter gets rotten and destroyed. (1)
Reference
1. Summary of Varna Victira (H), p. 49-50


== Section: Prabhat Samgiita ==

हे परमपुरुष! जिन्हें  तुम प्रेम करते हो वे  छिपे  क्यों रहना चाहते  हैं

प्रभात संगीत 3333 तुमि जाके भालो बासो से केनो आराले ठाके....

भावार्थ

हे परमपुरुष! एक बात मेरी समझ में नहीं आती, कृपा कर बताओ तो सही कि जिन्हें  तुम प्रेम करते हो वे  छिपे  क्यों रहना चाहते  हैं , वे  नाम और यश  क्यों नहीं चाहते ? वे  किसी प्रकार से भी अपनी  तारीफ़ किया जाना  क्यों नहीं पसंद करते ? यदि कोई उनकी प्रशंसा  करता भी है तो वे उस पर ध्यान न देकर केवल मुस्कुरा देते हैं। तुम्हारी कृपा से वे जानते हैं कि मनुष्यों के पास घमंड करने  के लिये कुछ नहीं है सभी कुछ तो परमपुरुष की ओर से ही आता है अर्थात् प्राप्त होता है। इस प्रकार  के भक्त सोचते हैं कि वे जो कुछ करते हैं वह परमपुरुष की इच्छा से ही करते हैं इसलिये किसी चीज को वे  क्यों मांगें ? वे ऐसा क्यों करते हैं?

हे दिव्य सत्ता! तुम दूसरों को अर्थात् जो भक्त नहीं भी हैं, उनको धन और ताकत देते हो , उन्हें  भौतिक जगत की  अपार शक्तियाॅं , धन और सौभाग्य प्रदान करते हो | और भक्तों के लिये इसका बिल्कुल उल्टा ही करते हो। तुम भक्तों के सभी पाप आदि  छीनकर उनका मन भक्ति के आनन्द से भर देते हो! बताओ , तुम ऐसा  क्यों करते हो?

हे परमपुरुष बाबा! आठ प्रकार की सिद्धियाॅं, जो लोग पा लेते हैं  वे उनकी बुद्धि और निर्णय करने क्षमता अर्थात  विवेक हर लेती हैं।  इस प्रकार के लोग इन शक्तियों का दुरुपयोग कर  अपनी तारीफ़  पाने की लालसा में  या बहुत बड़े योगी कहलाने और पूजे जाने की इच्छा से  सीधे सादे लोगों को बड़ा ही  नुकसान पहुंचाते हैं। ऐंसे लोगों का अहंकर जल्दी ही धुएं में उड़ जाता है, अपनी सूझ बूझ खोकर पतन के गहरे गड्डे  में जा गिरते हैं। वे वह करते हैं जो  नहीं करना चाहिये इसलिए  प्रकृति के प्रवाह के विपरीत अर्थात ऋणात्मक प्रतिसंचर में पड़ कर पत्थर (जड़ पदार्थ) बन जाते हैं। हे प्रभु! इन दिव्य शक्तियों का उचित उपयोग केवल तुम ही करते हो और तुम्हारी कृपा से तुम्हारे भक्त तुम्हें पाकर दिव्य आनन्द में हर  क्षण मग्न रहते है। उनका मन दिव्य संसार में ही लीन रहता है और उनकी सभी इच्छायें पूरी होकर तृप्त हो जाती हैं। उनके लिये सुख और दुख में कोई अन्तर नहीं रह जाता । वे हमेशा  वृन्दावन में रहते हैं अर्थात् परमपुरुष के आनन्द में ही  डूबे रहते हैं। वे तुम्हारी  लीलानन्द अवस्था में दिव्य आनन्द और नित्यानन्दअवस्था में तुम्हारा आशीष  पाते रहते हैं। वे तुम्हारी कृपा सें तुम ही  में मिलकर अपना जीवन सफल कर लेते हैं।

हे परम पुरुष बाबा! भक्तगण अपनी प्रतिष्ठा और यशकीर्ति के लिये क्यों नहीं भटका करते ? (4)

टिप्पणी- 0 - भक्तगण परमपुरुष से उनके अलावा कुछ नहीं माॅंगते। साधारण लोग उनसे नाम ,यश , कीर्ति, धन वैभव और शक्ति माॅंगते हैं। यही कारण है कि बाबा उनकी वही इच्छायें पूरी कर देते हैं।
१-विवेक-  श्रेय अर्थात् पुण्य और प्रेय अर्थात् पाप कर्म के बीच निर्णय लेने की क्षमता को विवेक कहते हैं।

२-बृन्दावन- यह भौतिक जगत का बृन्दावन नामक स्थान नहीं है वरन् भक्त के हृदय का बृन्दावन है जहाॅं भक्त और भगवान दोनों ही रहते हैं और लुका छिपी का खेल खेलते हैं। जब कभी वह आकर्षित करते हैं तो भक्त उनकी ओर दौड़ता है और फिर अनुभव करता है कि वह तो मेरे पास में ही हैं। इसीलिये कहा गया है कि ‘‘बृन्दावनम् परित्यज्य पदेकम न गच्छाामि,‘‘ अर्थात् बृन्दावन को छोड़कर मै एक पद भी अन्यत्र नहीं जाता हॅूू।

३-लीलानन्द और नित्यानन्द- जब कोई साधक ब्रह्म की संचर और प्रतिसंचर धाराओं में आपने को इतना तल्लीन कर लेता है कि वह उनके इस द्रश्य  प्रपंच में उन्हीं का भाव लेकर आनन्दित होने लगता है तो इसे लीलानन्द भाव कहते हैं। इस भाव से स्पंदित होकर वह कभी नाचता है कभी गाता है कभी रोता है । परंतु नित्यानन्द भाव में केवल पुरुषेत्तम ही रहते हैं अतः लीलाभाव में प्रदर्शित  होने वाले अनेक स्पंदनों और रुपों का उन्हीं में विलय हो जाता है और अविचल दिव्यानन्द की अनुभूति होती है इसे नित्यानन्द भाव कहते हैं।

References:
1. Ananda Marga Ideology & Way of Life - 7, The Five Kinds of Conscience (Viveka)
2. Namami Krsnasundaram, Disc: 27
3. Ananda Marga Ideology & Way of Life - 8, Sadhana
4. Trans: Dr. T.R.S.


== Section : Important Teaching ==

What about suffixing family name

Baba says, "Casteism is a burden on the Hindu society. All the year round they preach casteism but on the polling days they decry it. This is wholly undesirable. It is better to avoid all titles. Titles signify the caste. If casteism is to be wiped out, it is incumbent to discard the titles. It is commendable if everyone adopts uniformity on title – Deva. Persons using a particular word more often will influence their minds with the meaning of that word. People are reluctant to use the word dása because this word signifies slavery. Whenever the so-called low caste people catch an opportunity, they declare themselves as belonging to the so-called elevated caste, etc. It is an ideal to become deva and for this reason Deva title should be adopted." (1)

Baba says, "Titles of the present society have undergone considerable changes during the past fifty years, the cause being that everyone aspires to pertain to an elevated caste. The so-called Shúdras also use the sacred thread. This is only an effort towards the concealment of one’s identity. By this means, they conceal only their disregarded status. This is to be regretted. It is consequent on social debility that they harbour the desire for changes in their situations. It is out and out purposeless to convene All-India Conferences or particular castes. All of them desire to assert and establish their rights. This is simply misuses of energy and money." (1)

Baba says, "The consent of those embraced must be sought for before renaming them in Saḿskrta. Language has got nothing to do with religion and as such, there is no reason for anybody depreciating the use of Saḿskrta. In this connection it may be added that the great emperor Aurangzeb used the term sudhárasa (juice of nectar) for mango (original Saḿskrta term for mango is ámra) and saddharma for Islam." (1)

So many areas of the globe are affected by caste, race, and communal feeling. Here above Baba gives the perfect antidote and solution to such narrow-minded and harmful thinking.

Reference
1. Tattvika Diipika, 5th part, Ánanda Púrńimá 1957


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