Search This Blog

Tuesday, September 22, 2015

Sadhana when and why... + 4 more

Baba

This email contains five sections:
1. You must be the harbingers - Ananda Vanii
2. End Quote: Sadhana when and why...
3. Bangla Quote: পর জন্মের কথাটা ভাল ভাবে মনে থাকে
4. PS #218: हे  परम पुरुष बाबा! तुम मेरे पिता, माता भाई और अंतरंग सखा हो।
5. Links

You must be the harbingers - Ananda Vanii #36


"Clouds cannot overcast the sun for a long time. The creatures of darkness never want the expansive exaltation of human society. Even then, human beings shall march ahead. No one can arrest the speed of their progress. You must be the harbingers, you must be the pioneers of this victorious march. See that not a single individual lags behind."

Note: The above is one of Baba’s original Ananda Vaniis. These original and true Ananda Vaniis are unique, eternal guidelines that stand as complete discourses in and of themselves. They are unlike Fake Ananda Vaniis which are fabricated by most of the groups - H, B etc.


== Section 4 ==

*************************************************************
Sadhana when and why:
in childhood, youth, adult life, and old age


Baba says, "Regarding age, it might be appropriate to say that there are basically four stages in human life. In the first stage, the primary duty of the human being is to receive knowledge and do dharma sadhana. In the second stage, one must fulfill worldly duties and perform dharma sadhana. In the third stage, one must see to any remaining family responsibilities and perform dharma sadhana. Finally, in the fourth stage, when the human body has become incapable of performing worldly duties, one must do dharma sadhana alone. So there are no barriers of age as far as the requirements for a sadhaka are concerned." (1)

Note: Some of the religions preach that one should only spend their later years for contemplative activities and the rest of the life should be spent on worldly affairs. In Ananda Marga, we do not subscribe to such a belief. Sadhana is to be performed from the earliest possible moment and extended through the course of one's entire life. So many other worldly duties and responsibilities will come and go, but throughout life one must be vigilant in the practice of dharma sadhana. Waiting till old age will not do. In old age, both body and mind are not adequately equipped to take on great, new endeavours like sadhana etc. So those of advanced age are unable to embark on the path of sadhana. Whereas those who have been practicing since childhood can certainly manage their sadhana practice in their later years. For them there is no problem.

Reference
1.
Ananda Vacnamrtam-3, The Requirements for Sádhaná
*************************************************************


পর জন্মের কথাটা ভাল ভাবে মনে থাকে

“কিছু মানুষের হয় যে পূর্বজন্মর কথাটা হুৰহু চিত্রটাই মনে থাকে | এবং সাধারণতঃ সেইগুলো হয়, যদি সে খুৰ উন্নত মানুষ হয়, যার ইচ্ছা-মৃত্যু হয়েছে | অথবা দ্বিতীয় হয় যে মানুষটা সজ্ঞানে মরেছে | আচ্ছা, মরৰার সময় জ্ঞান ছিল | আর তৃতীয় জিনিসটা হয়, যদি সে মানুষটা accident-এ মরে থাকে | এই তিন রকম ক্ষেত্রে পর জন্মের কথাটা ভাল ভাবে মনে থাকে |” (1)

Reference
1. MGD 19 December 1978 Kolkata

== Section 2 ==


हे  परम पुरुष बाबा! तुम मेरे पिता, माता भाई और अंतरंग सखा हो। कृपा कर अपनी शरण में बनाये रखिये।
Prabhat Samgiita पीएस  218 पिता माता बंधु सखा आन्धारे आलोक वर्तिका...

भावार्थ

हे  परम पुरुष बाबा!  तुम मेरे सर्वाधिक निकट और प्यारे हो। तुम इतने निकट हो यह तुम्हारी कृपा है। तुम मेरे पिता , माता भाई और अंतरंग सखा हो। तुम एकमात्र मेरे सबकुछ हो। तुम वह दिव्य प्रज्वलित दीप हो जो मेरे जीवन में हमेशा  सच्चे पथ पर चलने के लिये मार्गदर्शन  देता है। तुम हर जगह हो, तुम्हारी कृपा से कोई भी अकेेला और असहाय नहीं हैं। तुम हमेशा  सबके पास सहकर सावधानीपूर्वक सबको अवलोकन करते रहते हो तुम मेरे हृदय में हमेशा  रहते हो।

टेक- मेरे अंधकरमय जीवन में तुम चमकते प्रकाश  स्तंभ हो जो मुझे सदैव मार्गदर्शन  देता है। जब मैं अंधकार में  भटकने लगता हूँ  और भ्रमित हो जाता हॅूं तो तुम तत्काल मुझे सहायता करने आ जाते हो। तुम वह दिव्य प्रकाश  श्रोत हो जो मुझे सदा सही रास्ते पर ले जाता है।

हे परम सत्ता! समस्यायें कितनी ही कठिन क्यों न हों तुम अपनी कृपा से सदैव ही नर्मस्पर्श  के साथ हल करने के लिये वहाॅ उपस्थित रहते हो।  दुख के काॅंटों  में तुम कमल हो और सूर्य की तपन में चंदन जैसी शीतलता देने वाली गुणकारी मरहम हो। हैं जो दुखों ओर कष्टों को दूर करती है और तुम  प्रज्जवलित अग्नि की झुलसाती ऊष्मा में चंदन की ताजा ठंडक हो । हे दिव्य तुम एक मात्र संरक्षक हो। वे जो सब कुछ खो बैठते हैं उनके लिये तुम पारस मणि हो।जब कोई सब कुछ खो चुकता है तो उस अंधेरी घड़ी में तुम ही उसके सहारे बनते हो।  तुम ही वह दिव्य रत्न हो जो अपनी निकटता से अन्यों को चमकीले रत्नों में रूपान्तरित कर देते हो। तुम्हारे स्पर्श  से इकाई सत्ता दिव्य सत्ता हो जाती है यह तुम्हारी  अहेतुकी कृपा ही है।  हे मेरे प्रभु! तुम सबसे अच्छे हो, गुलाबों के सुंदर बगीचे में जहाॅं पर हर फूल सुगंध विखेर रहा होता है उन सबमें तुम  सबसे शानदार होते हो, सबसे सुंदर होते हो। इस संसार में तुम सबसे तेजस्वी हो।

टेक- मेरे अंधकरमय जीवन में तुम चमकते प्रकाश  स्तंभ हो जो मुझे सदैव मार्गदर्शन  देता है। जब मैं अंधकार मतें भटकने लगता हूँ  और भ्रमित हो जाता हॅूं तो तुम तत्काल मुझे सहायता करने आ जाते हो। तुम वह दिव्य प्रकाश  श्रोत हो जो मुझे सदा सही रास्ते पर ले जाता है।

बाबा, हे दिव्य सत्ता! तुम सबके कारण हो, तुम सबके श्रोत हो और सब के उद्गम भी। तुम हो इसलिये मैं हॅूं। तुम मेरे जीवन की साॅंस हो, तुम्हारे विना मेरा पूरा अस्तित्व अर्थहीन है। तुम मेरे  सबसे प्रिय और मेरे सब कुछ हो, केवल तुम ही मेरे हृदय के दिव्य दीपक हो, कृपा कर अपनी दिव्य शरण में बनाये रखिये।

टेक- मेरे अंधकरमय जीवन में तुम चमकते प्रकाश  स्तंभ हो जो मुझे सदैव मार्गदर्शन  देता है। जब मैं अंधकार मतें भटकने लगता हूँ  और भ्रमित हो जाता हॅूं तो तुम तत्काल मुझे सहायता करने आ जाते हो। तुम वह दिव्य प्रकाश  श्रोत हो जो मुझे सदा सही रास्ते पर ले जाता है।

टिप्पणी
दुख के काॅंटों  में तुम कमल हो - यहाॅं गीत में कहना यह है कि जब कभी भक्त कष्टों के बीच संधर्ष कर रहा होता है तो वे ही उन आघातों से जूझ कर उसे बचाते हैं, जूझने का साहस देते हैं और उसे सफलता मिल जाती है, जिस प्रकार कमल के तने में अनेक काॅंटे होते हैं फिर भी कमल का फूल शीर्ष पर खिला रहता है।


== Section 5 ==

Links


मेरा प्रथम बाबा दर्शन + Namby-pamby devotee + 3 more


Baba

This email contains five sections:
1. Beginning Quote: Namby-pamby devotee means no devotion
2. Bangla Quote: এ ধারণা একটা মানসিক ব্যাধি ছাড়া আর কিছুই নয়
3. Posting: मेरा प्रथम बाबा दर्शन
4. Nobody can stay here... - Ananda Vanii
5. Links


Namby-pamby devotee means no devotion

Baba says, "You must continue doing good to society, and at the same time must fight against the bad...On the path of dharma, one is not only to do noble deeds; one must also fight against the dishonest people both are virtuous actions. There are many good people in the society - noble people engaged in noble deeds - who are not ready to fight against wrongs and injustices. This sort of passive benevolence does not really promote the cause of human progress in the world. What is desirable is to acquire virtue by doing noble deeds and fighting against all sins and crimes. Both are mandatory, both an integral part of dharma." (1)

Note: If we follow Baba's above mandate our organisation will be free from all kinds of negativity. Stagnant minded people will not get the opportunity to pollute Baba's ideology by imposing their dogma.

Reference
1. Ananda Vacanamrtam - 8, p. 50-51



== Section 2 ==

এ ধারণা একটা মানসিক ব্যাধি ছাড়া আর কিছুই নয়


“যে একটা বিশেষ গোষ্ঠী, ৰাকী সমস্ত মানুষের, বা ৰাকী সমস্ত জীব-জন্তুর উপর শোষণ করে চলেছে | অথবা, একটা বিশেষ গোষ্ঠী, আর একটা বিশেষ গোষ্ঠীর উপর অত্যাচার শোষণ করে চলেছে | এমন আমরা দেখতে পাই অনেকে ভাবে যে “তারা ৰুঝি ঈশ্বরের আশীর্বাদ-পূত জীব | আর ৰাকী জনগোষ্ঠীরা ঈশ্বরের অভিশাপ | তারা অনেকে ভাবে---”যে হেতু মানুষ শ্রেষ্ঠ জীব, সুতরাং ৰাকী জীবেরা কুকুর, ছাগল, গোরু, ভেড়া, তারা ঈশ্বরের অভিশপ্ত | সুতরাং তাদের যত পার, শোষণ করো |”  যে হেতু তারা পেছিয়ে পড়ে আছে, তাই ধরে নিতে হৰে | যে হেতু downtrodden, সেই জন্যে ধরে নিতে হৰে, যে ওদের উপর শোষণ করৰার অধিকার, ওদের উপর অত্যাচার করৰার অধিকার | এই সমস্ত আশীর্বাদ-পুষ্ট জীবের আছে | এ ধারণা একটা মানসিক ব্যাধি ছাড়া আর কিছুই নয় |” (1)

Reference
1. ১ জানুয়ারি  ১৯৮৪



== Section 3 ==

मेरा प्रथम बाबा दर्शन

मैं जब करीब १७-१८ वर्ष का था, उस समय अपने एक चचेरे भाई के मुख से ‘आनन्दमार्ग’ नाम की एक पुस्तक का नाम सुना| बाद में उनके हाथ में मैंने वह पुस्तक देखी भी| वे मुझसे नहीं बल्कि अपने हम-उम्र के कुछ लोगों से उस पुस्तक की प्रशंसा कर रहे थे| मैं उनकी प्रशंसा या उस पुस्तक की उनके मुख से समीक्षा सुन कर अपनी किसी तरह की धारणा नहीं बना सका| कारण स्पष्ट था| उस समय देवी देवताओं के अलावे परमात्मतत्व-दर्शन की जानकारी हममें नहीं के बराबर थी| इसे इस तरह भी कह सकते है की आम लोगों की ही भांति देवी-देवताओं और परमपुरूष में अन्तर मुझे नहीं मालुम था| मैं उन्हें ही भगवान, परमात्मा समझा करता था| यह विचार कि आज भी समाज में बहुसंख्यक लोग हमारे ही जैसा इनमे अन्तर नहीं जानते – शायद यह गलत नहीं होगा|

खैर, मैंने आनंदमार्ग  नाम की पुस्तक का नाम तो सुना, लेकिन, उसके लेखक कौन है, उसमे क्या लिखा है – यह सब न तो किसी ने बताया और न मैंने आम लोगों की तरह यह जानने की ज़रूरत ही समझी| पढ़े-लिखें लोगों के बीच सामान्यतः आज देखा जाता है कि ‘आध्यात्म’ की गहरी जानकारी के सम्बन्ध मे उनकी कोई ख़ास दिलचस्पी नहीं होती| बहुत हुआ तो थोड़ा फूल-माला  के साथ जल चढ़ा देना (देवी देवताओं की मूर्तियों पर) या कोई अध्यात्मिक पुस्तक का ‘पाठ’ कर लेना| इसी को वें परमात्म भजन का इतिश्री मान लेते हैं| बहुतों को तो यह भी नहीं आता| वे भोग लिप्सा  में ही अपना सब हित समझते हैं| खैर मेरे मन में यह बीज अनजाने में ही अवश्य पड़ गया कि यह अच्छी पुस्तक है अर्थात उसके बारे मे जानना चाहिये। यह समझ कर कि उसमे लिखीं बातों को मैं नही समझ सकता, और इससे भी ज्यादा यह कि पुस्तक के बारे मे अप्ना मन्तव्य व्यक्त करने वाले ’केदार भैया’ से उम्र तथा ज्ञान में बहुत छोटा होने के कारण यह पूछ्ने का मैं साहस भी नही जुटा पाया। यह क्रम कई वर्षों तक चला तथा इस बारे में इस बीच के वर्षों में मुझसे किसी ने चर्चा नही की। लेकिन, यह क्रम टूटा और इस तरह। मेरे  गांव मिझौली (जिला भोजपूर, बिहार) में श्री बंशरोपन मिश्र नामक एक् व्यष्टि थें। वे कट्टर स्वतन्त्र्ता सेनानी रह चुके थें। वे थे तो मेरे दूर के रिस्ते मे दादा (पिताजी के चाचा) किन्तु, उन्होने न केवल मुझे पढ़ाया था, बल्कि मेरे वृद्ध पिता जी बचपन मे उनसे विद्यालय मे पढ़े थे। उन्हें लोग ‘पन्डित जी’ के नाम से जानतें थे। निर्धन पन्डित जी के बड़े परिवार मे अन्य कोई धन अर्जन करने वाला नही था।  लेकिन, इस क्रान्तिकारी ने इन बाधाओं का ख्याल नही किया और स्वतन्त्रता आन्दोलन के अपनें मिशन में जुटे रहे। उनका यह दृढ़ निश्चय और लगन साधक-जीवन जीने वालों के लिये भी प्रेरणादायी है। पन्डित जी देश की आजादी के पुर्व तथा बाद में भी प्राथमिक शिक्षा मे शिक्षक  के रूप में रहे।


शिखा-सूत्र (जनेऊ और टीक) हटाना

देश के स्वतन्त्रता-आन्दोलन की कहानियों को वे प्रायः मुझे सुनाया करते थे। एक दिन वे उन कहानीयों को नही कह कर एक बाबा’  के बारे में  कह्ने लगें। उन्होने ’बाबा’ की कई सारी कहानियाँ सुनाई तथा यह भी बताया कि ’बाबा’ जमालपूर (मुंगेर जिला) में रहतें हैं। उनके मुख से बाबा की सत्य आध्यात्म-चमत्कार कथा सुनकर मै भी प्रभावित  हुआ। लेकिन मेरे लिये यह सम्भव नही हुआ कि बाबा का दर्शन किया जाय। इसके कारण में एक तो आर्थिक तंगी थी तथा दूसरे मैनें समझा कि साधु-संतों की कड़ी मे यह  भी एक बाबा होंगे। पंडित जी ने बताया कि उन्होनें बाबा से दीक्षा ली है और शिखा-सूत्र दोनो को उतार फेंका है। क्योंकि बाबा से दीक्षा लेने पर इनका परित्याग आवश्यक है -  उन्होंने भी यह किया। पंडित जी द्वारा शिखा-सूत्र (जनेऊ और टीक) हटा देना और वह भी एक छोटी सी चीज़ ’दीक्षा’ के लिये  - मुझे रास नही आया। भला एक ब्राह्मण जिसके लिए शिखा-सूत्र अनिवार्य है, अनिवार्य ही नही - इसी मे उसका ब्राह्मणत्व छिपा है - एक साधारण सी ’दीक्षा’ के लिए इतने महत्वपूर्ण वस्तु का परित्याग कर दे यह उचित है? तब वह ब्राह्मण कहाँ? मैनें इस विषय पर उनसे कुछ तर्क-वितर्क भी किया। किन्तु, क्रांतिकारी पंडित जी अपने निर्णय पर अटल रहे। वे यह सबित करने की कोशिश करते कि उन्होने जो किया - वह ठीक है। एक बात का उल्लेख कर देना यहाँ उचित होगा कि वह यह कि ’दीक्षा’ का अर्थ लोगों की तरह मै भी नही समझ सका। मैने हल्के-फुल्के ढ़ंग  से यही अर्थ लगाया कि ये भी ’बाबा के चेला’ हो गये हैं। चेला होने को ही ये दीक्षा कह रहे हैं। वस्तुतः, पंडित जी मे गुरु भक्ति तो थी, किन्तु आध्यात्म-दर्शन की जानकारी न के बराबर थी। वे मुझे दर्शन की बातें युक्ति से नही समझा पाते थे। इधर-उधर की बातों से मुझे समझाने की कोशिश करते। यही पर मुझे ’आनन्दमार्ग’ संस्था की जानकारी हुई। पंडित जी द्वारा बाबा का वर्णन और् किसी आनन्दमार्ग संस्था  होने की जानकारी  मेरे जीवन मे मील का पत्थर साबित हुई। यहाँ मैं एक बात कहना भूल ही गया। बाबा के बारे मे मैने सुन लिया, वें जमालपूर मे रह्ते हैं तथा आनन्दमार्ग की स्थापना कियें हैं। उनके शिष्य है - यह भी सुन लिया। लेकिन उनका नाम क्या है - यह मैं तब तक भी नही जान पाया था। मैंने उनके स्वरूप की कल्पना की कि वें गेरुआ वस्त्रधारी होंगे, अथवा बड़ी-बड़ी दाढ़ी वाले साधू होंगे। इसी के कारण लोग उन्हे बाबा कह्ते होंगे और उनका नाम भी बाबा हो गया होगा। पंडित जी भी उनका नाम मुझे नही बतायें। पंडित जी द्वारा शिखा-सूत्र  का परित्याग मेरे तथाकथित ब्राह्मण बहुल गांव मिझौली मे चर्चा का विषय बन गया था। जो कि उस वातवरण के परिवेश मे  स्वभाविक ही था।
केवल लोग बाबाऽ बाबाऽ की रट लगाये जा रहे है।

वह अविस्मरणीय दिवस :- मैंने २३ जनवरी १९६० को पटना मे प्रथम बार नौकरी मे योगदान दिया था। उपरी तल्ले पर मेरा आशियाना तथा नीचे के तल्ले पर भारत सेवक समाज नामक एक संस्था का कार्यालय था। वर्ष संभवतः ईसवी सन् १९६४-६५ रहा होगा। मैं अपने कार्यालय से नीचे किसी कार्यवश उतरा था कि भारत सेवक समाज के एक कार्यकर्ता जो नालन्दा जिला, बिहार के रहने वाले थे (नाम मुझे स्मरण नही) ने मुझसे कहा - "चलिये आपको एक संत का दर्शन कराता हूँ।" मैंने कहा - कि वे कहाँ पर दर्शन करायेंगे? उन्होने कहा - "चलिये न, नजदीक ही मे हैं?" मैं भी जिज्ञासावश चल दिया। वे मुझे नजदीक ही अवस्थित ’लेडी स्टीफेंसन हॉल’ में ले गये। वहाँ देखा कि अच्छी-खासी भीड़ जमा थी। बाहर भी कुछ लोग चहलकदमी कर रहे थे। वे मुझे लेकर उस हॉल के मुख्य प्रवेश द्वार पर गये तथा द्वारपाल से कहा - "ये अपने आदमी हैं।" और न जाने उससे क्या बात किये और मुझे भीतर जाने कि अनुमति मिल गयी। प्रवेश-पत्र आदि मुझे नही दिया गया। उस समय भी प्रवेश-पत्र अवश्य होता होगा - यह मेरा अनुमान है। अनुशासन वहां अत्यधिक था तथा बाहरी व्यष्टि का प्रवेश वर्जित था। मैं जब भीतर हॉल मे गया तो देखा वह खचाखच भरा हुआ है। समय दिन के करीब एक-दो बजे के बीच का था। लोग-बाग बाबाऽ बाबाऽ कर रहे थे। गीत भी बाबा के ही गाये जा रहे थे, चर्चा भी बाबा की ही हो रही थी। सारा वातावरण बाबामय बन चुका था। मुझे बड़ा अजीब लगा वह माहौल। मैंने सोचा ...... वहाँ भगवान राम, कृष्ण, शिव, काली, आदि देवी देवताओं के भजन गाये जा रहे होंगे। प्रवचन उन पर हो रहा होगा। लेकिन यहाँ तो उल्टा हाल है। इन देवी देवताओं का नाम .... भी यहाँ कोई नही है। केवल लोग बाबाऽ बाबाऽ की रट लगाये जा रहे है।


एक मार्गी से पूछ बैठा कि क्या यही बाबा हैं?

मालूम् पड़ रह था कि बाबा के नाम के बाद उनके दिलोदिमाग पर अन्य किसी के लिये जगह बची ही नही थी। वहाँ उनके मन पर केवल बाबा थे तथा सभी बाबामय बने हुए थे। मैंने सोचा यह कैसे बाबा हैं रे भाई जो भगवान, देवी देवताओं से भी ऊपर हैं? यह तो व्यष्टि पूजा है| यहाँ तो लोग भगवान को छोड़ व्यष्टि पूजा करते हैं| यह मुझे पसंद नहीं आया, फिर भी हॉल में बैठा रहा| कुछ देर के बाद मंच पर जहाँ एक आसन (चौकी) लगा हुआ था तथा उस पर साफ – सुथरा उजले रंग का बिछावन तथा मसलन्द रखा हुआ था – एक भव्य और सौम्यता की प्रतिमूर्ति गौरवर्ण अधेड़ उम्र के एक व्यष्टि आसीन हुए| ये व्यष्टि उजले रंग की धोती तथा कमीज  धारण किये हुए थे तथा जहाँ तक मुझे स्मरण है – वे चश्मा भी लगाये हुए थे| मैंने सोचा की यह कोई दुसरे व्यष्टि है - बाबा नहीं है| लेकिन दुसरे ही क्षण मैंने अनुमान लगाया की शायद यही बाबा है| संदेह का कारण यह था की मैंने बाबा की कल्पना साधू सन्यासी  के रूप में की थी| यद्यपि उनके आने के पूर्व “श्री श्री आनंदमूर्ति जी की जय, योगिराज श्री श्री आनंदमूर्ति जी की जय” आदि नारे लगे| लेकिन हम सोच रहे थे की भक्तगण ऐसे ही जोश में नारे लगा रहे हैं| खैर, बाबा आयें| उनके आसन ग्रहण करने के बाद हॉल में सन्नाटा छा गया| कही कोई चु-चा की आवाज़ नहीं थी| सभी लोग उन्ही को देख रहे थे| मुझसे नहीं रहा गया| मेरे मन में अभी भी यह विचार मुर्खतापूर्ण ढंग से उठ ही रहा था की ये बाबा ही है या अन्य कोई? मैं अपने को रोक नहीं सका तथा बगल में बायीं ओर स्थित एक मार्गी से पूछ बैठा की क्या यही बाबा हैं ?


बाबा ने मेरे जैसे नाकाबिल को भी अपने परामाश्रय में लेकर धन्य-धन्य कर दिया|

 उसने उत्तर देने के बजाय प्रतिप्रश्न किया – “आपने किससे दीक्षा ली है?” मैंने कहा – “दीक्षा क्या?” इस पर उसने कहा – “आपके आचार्य कौन हैं?” मैंने कहा “क्या आचार्य?” तब उसने भवन के मुख्य दरवाज़े की ओर इशारा कर कहा – “वहां चलें जाइये|” मैं उठ कर गेट पर चला आया| मैनें नही समझा की वह मुझे बाहर निकल जाने के लिए वहां भेज रहा है| और आराम से मुझे हॉल से बाहर कर दिया गया| इस तरह बाहर हो जाने पर मैं अन्दर ही अन्दर अत्यधिक क्रुद्ध हुआ| यह कौन सा सत्संग है जहाँ से बाहरी लोगों को भगा दिया जाता है| अरे सत्संग में तो लोगों को बुलाया जाता है की अच्छी-अच्छी बातें लोग सुने| और यहाँ तो उल्टा ही हाल है| बाबा को तो सोचना चाहिए की ज्यादा से ज्यादा लोग उनका प्रवचन सुने, दर्शन करें| लेकिन यहाँ तो अजीब स्थिति है भाई| नहीं मै चुप नहीं बैठूँगा| बाबा के पास इसके लिए अवश्य विरोध पत्र भेजूंगा और लिखूंगा की वे अपने सत्संग में यह प्रावधान रखे की बाहरी  (अशिष्य) लोग भी उनका प्रवचन-लाभ करें| यह सत्संग में जो नियम चल रहा है – वह सरासर गलत है | अभी तक किसी भी साधू-सन्यासी ने इस तरह का नियम नहीं चलाया है| खैर, आजतक वह ‘विरोध-पत्र’ कागज़ के पन्ने पर स्याही से लिखकर मैं बाबा का पास तो नहीं भेज सका, लेकिन अपने ह्रदय पटल पर उसे लिख कर अवश्य टांग दिया तथा मन ही मन बाबा को वह सुना भी देता| आज जब मैं उस विरोध पत्र का स्मरण करता हूँ, तब सोचता हूँ की बाबा भगवान ने मेरे ... में उसे स्वीकार कर लिया था और मेरे जैसे नाकाबिल को भी अपने परामाश्रय में लेकर धन्य-धन्य कर दिया| मैं उन मार्गी भाइयों का ऋणी हूँ जिन्होंने नियम से  हट कर मुझे परमपिता बाबा के दर्शनार्थ हॉल में पहुँचाया तथा बाहर भी करवा दिया| यदि उन दोनों की कृपा से हॉल के अन्दर नहीं जाता तथा बाहर नहीं निकाल दिया जाता, तो न प्रभु जी के पावन दर्शन होते और न परमाश्रय ही पाता| इस तरह उन्होंने अनजाने ही मेरा महानतम उपकार कर दिया|

परम प्रभु, बाबा चरण में
देवकुमार

Note: This above story was narrated by Dev Kumar ji. We are very grateful to Shrii Bhakti for his immense contribution of putting the hardly legible handwritten material into a usable electronic format. Without his efforts it would not have been possible to publish this story.



== Section 4 ==


Nobody can stay here - human beings will have
to move
towards Parama Purusa -
Ananda Vanii #74

“Everything in this universe is moving. The hours, days, human beings, stars, planets, nebula – all are on the move. Movement is a must for all, there is no scope for its cessation. The path of movement is not always smooth or strewn with flowers nor is it always beset with thorns or encumbered with violent clashes. According to the nature of the path, human beings will have to prepare themselves and move courageously. In that movement alone lies the very essence of life.”


Note: The above is one of Baba’s original Ananda Vaniis. These original and true Ananda Vaniis are unique, eternal guidelines that stand as complete discourses in and of themselves. They are unlike Fake Ananda Vaniis which are fabricated by most of the groups - H, B etc.


== Section 5 ==

Links


Here are recent letters carrying news about Ananda Marga:

What to do in these circumstances

Degraded monks are misguiding margiis - DMS


And here are other letters of interest:

Story - reminding oneself

How some did not understand Baba's plan


Monday, September 21, 2015

Who is real a human being who is not + 6 more

Baba

This email contains seven sections:
1. End Quote: Who is a real human being who is not
2. Comment:
Re: Who does what in their later days of life
3. Comment:
Re: What to do in these circumstances
4. Bangla Quote: উচিত হচ্ছে খোঁজা, যে কে অপরাধী: অপরাধীকে শায়েস্তা করে দেওয়া - How to bring unity
5. PS #2264: बाबा! तुम्हारी कहानियों और किस्सों को सोचते विचारते मेरे दिन निकल रहे है।
6. PS #2181: Neohumanistic devotional song
7. Links


Who is real a human being who is not


Baba says, "Those who have established themselves in their spiritual being through the practice of spiritual cult are the real human beings. Others, who do not move on the subtler and sublime path of spirituality, and behave like animals, are humans only in name. Human beings alone have the privilege to do sa'dhana'. Animals, because of their intellectual deficiencies, are unable to adhere to the spiritual cult..."
 "Human beings, on the other hand, have the capacity to develop even in the spiritual realm. Those who do not pay heed to this special gift are animals, nay, even worse than animals. Animals are unable to make efforts for their spiritual development, whereas humans do have this ability." (1)

Note: Generally people think everyone with a human body as being human, but according to Baba's above teaching all are not human. In the above guideline Baba differentiates how and why.

Reference
1. Subhasita Samgraha - 24, Mysticism and Spirituality


== Section 2 ==

উচিত হচ্ছে খোঁজা, যে কে অপরাধী: অপরাধীকে শায়েস্তা করে দেওয়া- How to bring unity

“যদু মধুকে ধরে, মারছে | এমন শুনে, মোহন এসে ৰলল, "আহা ! কেন মারামারি করছ ? কেন মারামারি করছ ? মিলেমিশে থাকৰে | মোহনের কথাটা ভারী মিষ্টি-মিষ্টি | কিন্তু এই মিষ্টি কথাতে কাজ চলৰে না | মোহনের উচিত হচ্ছে খোঁজা, যে যদুতে, মধুতে যে সংগ্রাম হচ্ছে, কে অপরাধী ? যদি দেখে, যদু অপরাধী, তাহলে তার সঙ্গে-সঙ্গে উচিত, মধুকে সমর্থন করে, যদুকে শায়েস্তা করে দেওয়া | এইটাই হ'ল তন্ত্রের পথ | তা নইলে, শুধু যে ৰলে "কেন মারামারি করছ” ৰলে, থামিয়ে দিলে, তার আগের দিন তো, ready হয়ে মধুকে যদু অনেক মেরে দিয়েছে | অনেক ঘুসি মেরেছে | আর মাঝখানে থেকে পড়ে---যদিও মধু মার খেল---আর মোহন এসে কেবল শান্তি বারি সিঞ্চন করে দিয়ে গেল | তাতে কোনও লাভ হয় না | আর যদুরে তাতে স্পর্ধা ৰেড়ে যাৰে |” (1)

Reference
1. Bha’rata, Tantra A’r Ta’ntrika, GD 1966, Kolkata


== Section 3 ==


बाबा! तुम्हारी कहानियों और किस्सों को सोचते विचारते मेरे दिन निकल रहे है।

प्रभात संगीत 2264 तोमार कथाइ भाविते दिन चले जाय कतोना...

भावार्थ

हेे परमपुरुष बाबा! तुम्हारी कहानियों और किस्सों को सोचते विचारते मेरे दिन निकल रहे है। तुम्हारी कृपा से मेरा समय तुम्हारे कीर्तन, आसन ,साधना , स्वाध्याय और तुम्हारे चिंतन में ही बीतते हैं। पूरा दिन तुम्हारे ही चिन्तन में बीतता है, यह सोचते हुए कि तुम आओगे । कई युग बीत गये हैं , फिर भी जब मैं तुम्हारा ध्यान करने बैठता हॅू तो तुम मेरे हृदय में मधुरता से नहीं आते। इससे मैं सोचने लगता हॅूं कि मैंने साधना ही नहीं की , दिन बेकार ही चले गये, क्योंकि तुम नहीं आये। इसी कारण मैं सोचने लगता हॅूं कि मेरी साधना की गति उत्तम नहीं है, पराभक्ति नहीं है अन्यथा मेरे ध्यान में आकर तुम अवश्य  ही मुझे आशीष देते।

हे बाबा! तुम्हारी कृपा से मैं अपने हृदय में यह अनुभव करता हॅूं कि तुम मुझे प्रेम करते हो और तुम्हारे लिए जो मुझमें कष्टदायी विरह है वह जानते हो। तुम्हारी दिव्य करुणा से मैं यह भी जानता हॅूं कि तुम हमेशा मेरे मन को अपने साथ रखते हो। बाबा! मैं यह भी जानता हॅूं कि तुम मेरे बारे में सोचते हो और मेरी भलाई चाहते हो। इस सब के बावजूद  भी मैं तुम्हें पा नहीं सका । इसी  कारण मेरे हृदय में आध्यात्मिक चुभन का दर्द बना हुआ है। यह तभी दूर होगा जब तुम मिलोगे, हे मेरे प्रभु! मैं उस शुभ दिन की प्रतीक्षा कर रहा हॅूं।

हे परमपुरुष बाबा!, कृपा कर मुझे अपनी पसंद और इच्छा के अनुसार मोड़ लीजिये, ताकि मैं तुम्हारे आदेशों  का पालन करते हुए तुमको अच्छी तरह स्नेह से अनुभव कर सकॅूं। बाबा! मैं तुम्हें चाहता हॅूं और तुम मुझे चाहते हो इसलिये तुम वही करो जो तुम्हारी इच्छा है, मैं तो तुम्हारी इच्छा का अनुसरण करूंगा।  अज्ञानता से कभी कभी मुझे लगता है कि  सांसारिक मित्र मेरे सच्चे रक्षक हैं और मुझे  आवश्यकता  पड़ने पर परलोक तक साथ देंगे । हे प्रभु मेरी आॅंखें खोल दीजिये और यह अनुभव करा दीजिये कि इस संसार में तुम्हारे अलावा मेरा कोई नहीं है। बाबा! मुझे अपनी करुणामय कृपा वर्षा में डुबा दीजिये जिससे मैं अपने हृदय की गहराई में यह अनुभव करने लगॅूं कि केवल तुम ही मेरे अंतिम आश्रय  हो।
टिप्पणी


तुमि चारणाई जगते केहाई:

इस पंक्ति में भक्त अनुभव करना चाहता है कि परमपुरुष के अलावा संसार में कोई  अन्य आश्रय नहीं है। बाबा ने इसे इस प्रकार समझाया है-

‘‘ उसकी कृपा से वे ऊर्जा और शक्ति पायेंगे और उसी से आगे बढ़़ेंगे। उसकी कृपा के विना कोई भी एक कदम आगे नहीं बढ़ सकता है। इसलिये लोगों को यह हमेशा  याद रखना चाहिये कि जो भी प्रगति वे करते हैं परमपुरुष की इच्छा से करते हैं। परमपुरुष का यह कर्तव्य है कि वे उन्हें आगे बढ़ाने में सहायता करें। परमपुरुष पर इस प्रकार की शतप्रतिशत निर्भरता शास्त्रों में ‘‘प्रपत्ति ‘‘ के नाम से जानी जाती है। साधकों को अपने  मन में प्रपत्ति की भावना सदैव जाग्रत रखना चाहिये कि जो कुछ भी विश्व  में घटित हो रहा है या जो कुछ भी सद्गुण उसे प्राप्त हुए हैं  वे परमपुरुष की कृपा से ही हैं। वह सभी के प्रभु हैं, वे मशीन को चलाने वाले हैं और मैं मशीन हॅूं।

- Trans: Dr. T.R.S.

Note: If you would like a copy of the audio file of this PS let us know.


== Section 4 ==

Neohumanistic devotional song

"Tomáre smariyá supath dhariyá, kariyá jábo ámi tomári káj...." Prabhat Samgiita #2181

Purport:

O' Parama Purusa, remembering You, I will move on the righteous path. By this way I will go on serving You - fulfilling Your desire. O' the dearmost Jewel of my mind, by Your grace always I will move towards You - forgetting the past, removing the staticity, and avoiding all sorts of dogma. I will go close to You, O’ Manoraj [1].

O' Divine Entity, Baba, by Your grace, with the stroke of my feet, I will crush all my selfishness. And, by Your grace, I will look towards everyone's needs and requirements. I will engage myself in everyone's service. Everyone's happiness is my happiness. This very idea I will contemplate in a new way from today onwards. I       will no longer remain self-centered from today.

Baba, O' Supreme One, thinking about Your love and Your greatness, & ideating on You, I shall become Yours. By Your grace, I will become one with You. All my narrowness will be destroyed and my whole existence will be transformed into vastness. O' my Lord, You are so gracious. With Your divine touch, my whole existence will be vibrated in ecstasy. You will graciously qualify me according to Your liking & I will be transformed. By this way, I will serve You according to Your desire.

Baba, remembering You, I will move on the righteous path - the path of sadhana, service, & sacrifice...


Note For Prabhat Samgiita #2181:

[1] Manoraj: One of the names of Parama Purusa is manoraj - the Entity who resides in the mind.

Note: If you would like a copy of the audio file of this PS let us know.


== Section 5 ==

Re: Who does what in their later days of life


An excellent article. Could possibly strengthen it by going a step further back into history to see what the elderly belonging to the other psychological types thought about in their last moments.

The information might help to provide empirical evidence of the psychological characteristics of each personality type, particularly their thoughts on the "unfinished business" in their lives.

The information could possibly be obtained from ancient literature, poetry, scripture, etc.

Someone with an academic interest in the social cycle may wish to investigate.

Birendra

Here is a link to the letter - "Who does what..."


== Section 6 ==

Re: What to do in these circumstances


I think I like this piece, so apt and inspiring.

Thanks and Namaskar

Bhavesh

Here is a link to the letter - "What to do..."


== Section 7 ==

Links

Here are three recent letters from New Bulletin:



Wednesday, September 16, 2015

Who can be ideal writer, artist + 3 more

Baba

This email contains four sections:
1. PS #2283: O' Parama Purusa, I do not have any quality
2. End Quote: Who can be ideal writer, artist
3. Who is scared of the spread of dharma - Ananda Vanii
4. Links


Who can be ideal writer, artist

   Ananda Marga teachings guide us, “When for age after age society spins in the murky eddies of evil and vice, when individual and collective knavery masquerades as intelligence, when hypocrisy, bribery and fraud are the yardsticks for measuring the ability to lead – it is then that the genuine followers of Bháratii [the goddess of learning] must struggle on in spite of constant humiliation. Only taunts and insults will be their fate. Those who are afraid of these insults are incapable of offering anything really lasting to humanity. How can people who lack moral strength, under whose feet the soil is not hard and strong, invite anyone into a cool, refreshing shelter and impart happiness to them? It may be possible to drag oneself through life by sucking the blood of others like social parasites, but this will not bring fulfilment to either sáhityikas or their readers.”
   “The artist or sáhityika who assumes the responsibility of leading humanity along the path to light from the caverns of darkness will have to heed the road signs on that path. It is not possible to guide others with mere cheap, superficial knowledge, like a half-baked pandit who reads a half-a-dozen books and then spouts a few mouthfuls of grandiloquence, and who has obtained a doctorate by plagiarizing others’ works. Rather it is necessary for the sáhityika or artist to have a keen and vigorous insight, without which all their endeavours will prove fruitless. Merely juggling words or depicting defects in society will not satisfy the hunger of the human mind – and such creations of art are indeed valueless for social progress as well. One must know the path, and one must also know how to move on it. If those who have not comprehended what the form of society will be, allow the trends of the past that have shaped the present to proceed unchecked, they can never lead society to the path of perfection. They will in fact thrust society into darkness in the name of social reform; they will encourage license in the name of freedom. Instead of modelling a woman after the ideal of a goddess, they will mould the image of the goddess after the ideal of a harlot.” (1)

Reference
1. AFPS-1, The Practice of Art and Literature



== Section 2 ==


Who is scared of the spread of the ideals of dharma - Ananda Vanii #4

"The purport of Dharma Sádhaná is to look upon every person, every object of this universe as one integral entity. To jeopardize the unity of the human race by creating factions is not the purpose of Dharma. Those who encourage vested interests survive on the mental weaknesses of people and their dissensions, and that is why they are scared of the spread of the ideals of Dharma and exhibit their intolerance towards it in all sorts of immoral ways, such as abuse, false propaganda and lies. People must not be cowed by this, they have got to march ahead. It is to be borne in mind that hindrances are beneficial to human beings on the path of righteousness and to continue to fight against them is what is sádhaná." (1)

Note: The above is one of Baba’s original Ananda Vaniis. These original and true Ananda Vaniis are unique, eternal guidelines that stand as complete discourses in and of themselves. They are unlike Fake Ananda Vaniis.



== Section 3 ==


O' Parama Purusa, I do not have any quality
even then you have given me everything


"Ámáy keno bhálobásile, guń nái, guń nái jinánao nái..." (Prabhat Samgiita #2283)

Puport:

O' Parama Purusa, You are so loving and so gracious; why do You love me so much. I do not have any quality, merit, nor do I have any knowledge or learning. What then did You see in me that made You shower Your grace on me.

O' my Lord, You have saturated my heart with a strong feeling of devotion for You. You have bestowed upon me an awakened intellect to serve the society. Knowing that I am helpless, I am shelterless, You have granted me everything. You have given me everything - more than that was needed - in all realms. It is Your causeless grace.

O' Parama Purusa Baba, You brought me onto this earth by providing me with a human body. And You filled my mind with devotion. And top of all, You infused a strong longing of paramartha for You. Even then, such is my miserable condition: I always remain forgetful about You and Your grace. Baba, why do You love me so much…

Saturday, September 12, 2015

In spite of intense provocation + 4 more

Baba

This email contains 5 sections:

1.
Real spiritual aspirants can maintain their restraint - Ananda Vanii
2. End Quote:
How one can become Parama Purusa
3. অন্য দেশে উদ্বাস্তু হিসেৰে চলে আসে | কেন আসে?
4. PS #4091: हे बाबा! मैं तुमको कितने लंबे समय तक भूला रहा।
5. Links

Real spiritual aspirants can maintain their restraint
in spite of intense provocation
- Ananda Vanii #8

"Those who can maintain their restraint in spite of intense provocation are the real spiritual aspirants. They alone have overcome anger. Inspire those who are liars and criminals to live honest lives by pointing out their defects. This is the only spiritual approach to punish wrongdoers. Supreme truth is ever resplendent and can never be tarnished by false propaganda."

Note 1: The above is one of Baba’s original Ananda Vaniis. These original and true Ananda Vaniis are unique, eternal guidelines that stand as complete discourses in and of themselves. They are unlike Fake Ananda Vaniis.


== Section 2 ==

The section below demarcated by asterisks is an entirely different topic,
completely unrelated to the above material. It stands on its own as a point of interest.

*********************************************
How one can become Parama Purusa

Sadguru Baba says, “When the pleasure-seeking unit mind blindly runs after unit-objects, Puruśa also gets smitten by the same mental attributes. He appears to be as if in bondage. But when the unit mind shuns its attraction for mundane objects and accepts that Supreme Puruśa as its only pabulum, it gets an opportunity to become one with the Cosmic Mind, giving up its finitude. With the attainment of the witness-ship of the Integral Mind it becomes one with the Puruśottama. In the absence of bondage of enjoyership (Bhoktábhava) the unit mind attains emancipation from all kinds of fetters.” (1)

Note: This is the essence of human life. When one is no longer allured by worldly attractions and sincerely directs the mind towards Parama Purusa, then one can become one with Him. This is the aim of sadhana and the path of yoga - realising Him. He is within but people are not aware. When, through sadhana, this ignorance is removed, then one truly feels they are Parama Purusa. And that is realisation, i.e. the feeling in the heart and mind that, "I am Brahma." At first one must impose this idea in their sadhana, but as one involves more deeply in their meditation then by His grace that feeling develops from within. Then sadhana is very blissful and one has advanced along the path of spirituality, by His grace.

Reference:
1. Ananda Marga Ideology and Way of Life - 6, The Primordial Cause of Creation
*********************************************


== Section 3 ==


অন্য দেশে উদ্বাস্তু হিসেৰে চলে আসে | কেন আসে?

“হ্যাঁ, মানুষ মানে “মন-প্রধান জীব” | মন-প্রধান জীব মানুষকে ৰলা হয় কেন ? না, মানুষের কাছে খাওয়া-পরা বা শারীরিক স্বাচ্ছন্দ্যটাই চরম পরম নয় | কেউ তোমাকে খুৰ ভাল-মন্দ খেতে দিলে, খুৰ খাওয়ার দাওয়ার ব্যাপারে খুৰ যত্ন করল, কিন্তু তোমাকে খোঁটা দিয়ে-দিয়ে কথা ৰলছে | তোমারে অন্তরে ঘা দিয়েছে, কথা ৰলছে | তুমি তার কাছে ভাল-মন্দ খেতে যাৰে না | এই হচ্ছে মানুষের স্বভাব | তা কেন মানুষের এইটা স্বভাব ? কেন মানুষ এ রকম করে ? না, সে মন-প্রধান |”

“দেখো কোনও একটা দেশ মনে করো | সে দেশে থেকে কোনও একজন মানুষ, হয়তো খুৰ ভাল ভাবেই ৰাঁচতে পারত, যদি সে তার ধর্মটুকু পরিবর্ত্তন করে দিত | কিন্তু মানুষ ধর্মটা পরিবর্ত্তন না করে, সে শত-সহস্র লাঞ্চনা অপমান সহ্য করেও, অন্য দেশে উদ্বাস্তু হিসেৰে চলে আসে | কেন আসে ? সে যে খাওয়ার পরৰার অভাবে এসেছে, তা নয় | তার মন, সেই পরিস্থিতিতে মানিয়ে নিতে পারেনি ৰলে, সে চলে এসেছে | এটা করেছে সে, যে হেতু, সে মন-প্রধান জীব |” (1)

Reference
1. অপ্রকাশিত, 1981 Kolkata


== Section 4 ==

हे बाबा! मैं तुमको कितने लंबे समय तक भूला रहा।


प्रभात संगीत 4091 आमि तोमारे भुलिया छिनु कतो दिन....

भावार्थ

 हे परमपुरुष! हे बाबा! मैं तुमको विस्मृत कर कितने लंबे समय तक भूला रहा। मेरा जीवन इसी तरह गुजरा, मैं ऊबड़खाबड़ टेड़ेमेड़े रास्तों में चलता रहा, कभी गिरा, कभी महासागर की धारा में डूबा। तुम सुनहले कमल की तरह अज्ञात ही बने रहे। मेरे दिन निराशा में व्यर्थ हुए, कोई उपलब्धि नहीं, कोई सार्थक आध्यात्मिक प्रगति नहीं।

हे परम सत्ता! तुम्हारी चाह में अनेक रातें प्राणहीन निरी विषमता औरनिराशा में रोते रोते बीतीं। बाबा! कभी कभी मुझे तुम्हारी याद में उत्तरी ठंडी हवाओं की चोट ने कष्ट दिया। और साधना के प्रति मेरी उदासीनता ने मेरा मन सूखा बनादिया और उसने मेरी सब आशाअों  , उत्साह और तुम्हारी भक्ति, सब  को छीन लिया। मैं जड़ता के अंधकार में डूब गया।  मैं तुमको कितने लंबे समय तक भूला रहा।

हे मेरे प्रभु!  अब तुम्हारी  कृपा से बसंत आ गयी है, सभी सीमायें रंगीन फूलों और मधुर सुगंध से भर गईं हैं। आकाश  की काली रात, चमकती चाॅंदनी में बदल कर सब ओर फैल रही है। मोर अपने पंख फैलाकर आनन्द में नाच करअपनी खुशी प्रदर्शित  कर रहे हैं।  मैं तुमको कितने लंबे समय तक भूला रहा।

हे दिव्य सत्ता, हे बाबा! तुम्हारी कृपा से मधुर वयारि आ गई है और  दिव्य स्पंदनों से मेरे पूरे अस्तित्व को झंकृत कर, मुझे कंपित कर रही है। वह मधुर बयारि मुझे संकेत दे रही है और
कह रही है ‘‘ कि सुनो, तुम्हें, अनुनादित करने वाली दिव्य वाॅंसुरी बुलारही है।‘‘  हे बाबा!  मैं तुमको कितने लंबे समय तक भूला रहा।

- Trans: Dr. T.R.S.

Note: If you would like the audio file of the above Prabhat Samgiita kindly write us.


== Section 5 ==

Links

Do you know these myths in Ananda Marga

Find out when pen name is used

Why AM service projects start and become defunct



Wednesday, August 26, 2015

Who is great in true sense

Baba

This email contains four sections:
1. PS #2340: Now there is no one whom I feel is alien; everyone is mine, my own
2. Find out what is the highest truth - Ananda Vanii
3. End Quote: Who is great in true sense



Who is great in true sense

Baba says, "Who is mahat (great), who is maha'na (great), about this it has been said, 'paropaka'rat mahat', or those who are serving others. They are called mahat. Those who have studied volumes of books, or those who accumulated huge wealth, those who have a prestigious family heritage, good reputation in the society, all these things are there, etc even then they cannot be great if they do not serve others." "Those who are serving others, they are mahat, great. To do social service huge money is not needed. Whatever strength you have at present in your hand, utilise that to serve others. If body is strong physically then serve with physical body, and if you have money then serve with your money, if you have intellect then do with intellect, if you have courage then do with that, if you do not have anything then you do by your good thoughts and well-wishing. Human beings become great by serving others. But where there is not service they become low and mean. They become meager." (1)

Reference
1. Ananda Vacanamrtam - 28 (Hindi)
4. Links


== Section 2 ==


Now there is no one whom I feel is alien; everyone is mine, my own

Purport:

Now, after such a long time, the cimmerian darkness has finally disappeared; and, the crimson dawn is smiling today. In my mental plate, in my mind’s mirror, His divine effulgence is emanating with the expression of His divine love. In my mind, the particles of His divine love are buoyant.

Now there is no one whom I feel is alien; everyone is mine, my own. This entire universe - flora and fauna - everything is filled with the feeling of being part of my own vast cosmic family. Amongst this entire world, throughout this mobile and immobile universe, I only see Him in my heart and soul’s firmament. He is Parama Purusa Baba. This creation is nothing but His divine play.

In order to get Him (Parama Purusa), I do not go to any “holy land”, Ananda Nagar, Tiljala Tomb tiirtha, Jamalpur, Varanasi, Rameshwaram, Puri, or Kailash etc. Neither do I go to Bodhgaya, Mecca, Rome, Jerusalem, or any other external place in search of Him, Parama Purusa. And I also do not observe any external, dogmatic rituals or penance such as idol worship, deity puja, dogmatic “holy dips” in river Ganges, namaz, prayer, nature worship, or  any other dogmatic offering like animal sacrifice etc to get His blessing. Nor do I go to any temples - neither Buddha, nor Jain, nor Hindu, Gurudwara, mosque, church, nor any synagogue etc - to attain realization of God. I do not go to any such places in order to get Him & have His grace. I just love Him in the deep corner of my mind through shravana, manana, niddidhyasana [1], kiirtana, bhajana, dhyana japa, etc. He always resides in my mental lotus in Guru cakra. By His grace I feel His attraction & love. I only yearn to become one with Him…


Note for Prabhat Samgiita #2340

[1] Shravan, Manan, Niddhidhyasana: Here below Baba explains the great import of these three devotional practices.

Baba says, "To attain Him human beings have to take recourse to shravana (constantly hearing His name), manana (constantly ideating on Him) and nididya'sana (constantly meditating on Him). The Supreme Entity is Gurha, that is, He is lying hidden in the innermost recess of the human entity. To attain Him one must penetrate deep within oneself, and for that the development of an introversial outlook is essential." (1)

Reference
1. Tattva Kaomudi - 3


== Section 3 ==


Find out what is the highest truth - Ananda Vanii #68

Ananda Vanii states, "The first and the final word of manifestation is mobility or dynamicity. Just as movement has no cessation, the path of movement also has no end. In this very movement lies the happy union between eternal ethics and the ageless supra-sensory realization – their centripetal affinity. It is not enough for a person to merely understand and abide by the truth, rather it must be translated into reality in the practical lives of living beings. With the greatest fulfilment in buds, flowers and fruits, each and every life must be made effulgent. Everyone should be made to realize that in the path of movement the Supreme fulfilment is the highest truth." (1)

Note 1: The above is one of Baba’s original Ananda Vaniis. These original and true Ananda Vaniis are unique, eternal guidelines that stand as complete discourses in and of themselves. They are unlike Fake Ananda Vaniis.

Reference
1. Ananda Vanii #68




== Section 4 ==

Links



Sunday, August 23, 2015

Some confused: purpose of Ananda Marga children’s homes + 4 more

Baba

This email contains 5 sections:
1. Opening Quote: When this relation starts then the real meaning...
2. PS #1037: हे परमपुरुष! पहले जब मैं साधना के पथ पर नहीं था, धूल में पड़ा था...
3. Posting: Some confused about purpose of Ananda Marga children’s homes
4.
Pauseless struggle against corruption, hypocrisy and animality - Ananda Vanii
5. Links


When this relation starts then the real meaning
and fulfillment of life commences


Namaskar
Those of a materialistic mindset think that power, post, money, and worldly relations are the base of life. They think, “I live and die for this - i.e. power, post, & money etc. For this, I have come on this earth to live happily and enjoy.” In this way, due to avidya maya they pass their whole life in drowsiness. They cannot comprehend this basic fact that what they are depending upon is not permanent. Those things cannot last forever.

In this universe, everything is moving and the speed of movement also varies. So when two people are moving in with a similar speed then they are called a family. But no two persons can maintain a similar speed for long. Either one moves away, dies, divorces, or their liking or disliking changes. What they formerly cherished has now become useless in their eyes.

That is why nothing in this created world can be the base of life. None of those things can provide permanent happiness. Animals cannot comprehend this simple truth - but humans can understand it. Those who fail to comprehend it are worse than animals. The bottom line is that the Eternal Entity Parama Purusa alone is the base of life. He was with you, He is with you, and He will always be with you up to eternity. So when you have one Entity who always remains with You then why not cultivate a close and intimate relation with that Supreme Entity. That will signify the start of gaining the real meaning and fulfillment of life.

Ananda Marga ideology states, "That which is finite cannot be the base of your life, because it will be used up and will leave your mind unsheltered. Thrusting you in the abyss of darkness, it will pursue its course on the unending path. Therefore, no one except Brahma, the beginningless, endless and infinite can be the object of your mind and the base of your life.” (1)

In Him,
Krsneshvar

References
1. Subhasita Samgraha - 1, The Base of Life



== Section 2 ==

हे परमपुरुष! पहले जब मैं साधना के पथ पर नहीं था, धूल में पड़ा था,
तब तुमने मुझे उठाकर गोद में बैठाया और साधना सिखाई।


प्रभात संगीत 1037 काछे एशे  दूरे सारे गेले केनो...

परिचय - इस गीत में भक्त सीधे ही प्रभु को शिकायत कर रहा है कि वे उससे दूर क्यों चले गये? पर इसका मतलब यह नहीं है कि परमपुरुष सचमुच में भक्त से किसी दूर के स्थान पर चले गये हैं। वरन् यह तो आमने सामने हो रही वार्ता है जिसमें भक्त अनुभव करता है कि परम पुरुष उसे और अधिक प्रेम नहीं करते हैं।  इसलिये यह तो एक प्रेम भरी लड़ाई है जिसमें प्रेम पूर्वक शिकायत की जा रही है कि अब तुम मुझे प्रेम क्यों नहीं करते। वे लोग जो आध्यात्म के सूक्ष्म पक्षों को नहीं समझते या भक्ति की गहराई में नहीं पहुंचे हैं वे इसे नहीं समझ सकते। इसीलिये वे समझते हैं कि सचमुच बाबा कहीं चले गये हैं और वे इसे महाप्रयाण गीत के रूप में प्रस्तुत करते हैं।  परमपुरुष के साथ यह आभ्यान्तरिक प्यार भरी शिकायत करने का स्वाभाविक वार्तालाप कैसे होता है वे नहीं जान पाते।
भावार्थ

हे परमपुरुष! बाबा तुमने मेरे पास आने की कृपा की परंतु फिर तुम दूर क्यों चले गये? मैं , तुम्हारी इस दया- करुणाहीनता से घायल हो गया हॅूं , बड़ा ही दुखित हॅूं। तुम मेरे सामने खड़े थे और फिर छिपते चले गये। मुझे आश्चर्य में  हूँ  कि तुम्हें मेरे लिये थोड़ी सी भी ममता है क्या? पहले जब मैं साधना के पथ पर नहीं था, धूल में पड़ा था, तब तुमने मुझे उठाकर गोद में बैठाया और साधना सिखाई। तुमने मुझे कृपापूर्वक प्रेमाशीष दिया। तुम मेरे ध्यान साधना में रोज आया करते थे, सब कुछ सरलता से आगे बढ़ रहा था, पर अब मेरा मन सूख गया है और तुम मेरी साधना में नहीं आ रहे हो। इस आध्यात्मिक पथ पर चलने में मैं अनेक कठिनाइयों का सामना कर रहा हॅूं, और तुम चुपचाप देख रहे हो क्यों? तुम दूर चले गये , अब मेरे लिये क्या तुम्हारे मन में कोई ममता नहीं है?

धूल में पड़ा था, तब तुमने मुझे उठाकर गोद में उठाया और साधना सिखाई।

यह मुझे असहनीय लगता है कि तुम मेरे इतने निकट थे और अब तुम ने मुझे छोड़ दिया। क्या तुम्हें मेरे लिये पहले जैसा प्रेम नहीं है। तुम्हारी यह दया- करुणाहीनता मेरे अंग प्रत्यंग को कष्ट दे रही है।
हेे दिव्य सत्ता! तुमने मुझे सीढ़ी से  पेड़ के शिखर पर चढ़ाया, बाद में  मेरे पैरों के नीचे से सीढ़ी क्यों हटा लिया? तुमने मुझे माया से जीतने के लिये  और भक्ति को द्रढ़ करने कि लिये अनेक विधियाॅं सिखाईं पर वे कोई काम की नहीं हैं क्योंकि मैं साधना में अपने मन को ही केन्द्रित नहीं कर पा रहा हॅूं।  तुमने अमरत्व का फल मेरी हथेली पर रखकर बाद में उस फल को नदी के जल प्रवाह में क्यों फेक दिया? तुमने मुझे सिखाया था कि आध्यात्म ही मानव जीवन का मूल आधार है, मेरा मन तुमने उसी ओर ढाल दिया था, पर अब तो सब कुछ भिन्न है, मैं तो भौतिकता में डूब गया हॅूं , और तुमने आध्यात्म की मधुर स्पर्श जो पहले मुझे दी थी, अब क्यों छीन ली है? क्या यह वैसा ही नहीं है कि तुमने बसंत में फूल की कलियाॅं खिलाई, और फिर ग्रीष्म की  गरम हवा में उन्हें जला दिया?

तुमने मेरे पास आने की कृपा की, पर बाद में मेरी साधना से क्यों दूर हो गये? मुझे तुम्हारी इस दया- करुणाहीनता से बहुत आघात पहॅुंचा है।
बाबा, हे  परमपुरुष! तुमने मेरा कपूर का जलता हुआ दीपक बुझा दिया है, जिसके काजल का चिन्ह अभी भी शेष है. तुमने मेरे दुःखी मन की मधुरता छीन ली है। वह मृतक  की तरह हो चुका है । मेरे भक्तिविहीन जीवन में अब कोई रस नहीं है। हे बाबा! हर समय तुम्हारी  कृपा की याचना कर रहा हूँ , जिससे  मैं तुम्हारे भाव में मिल सकॅूं ।

बाबा! यह सोचकर बड़ा दुख होता है कि पहले तुम कितने पास थें पर अब नहीं। क्या अब तुम्हें मेरे लिये थोड़ा सा भी प्रेम नहीं है? ओह! तुम्हारी दया- करुणाहीनता मुझे कितना कष्ट दे रही है।

टिप्पणी

 ममताः-  अर्थात् किसी को अपने बराबर या अपने से अधिक प्रेम करना। माॅं अपनी संतान को अपने से भी अधिक चाहती है।

       ममता = मम + ता । मम का अर्थ है मेरा, और ममता का अर्थ हुआ अपनापन या ममत्व, मेरा ही। जैसे , यदि आप अस्वस्थ हैं तो आप केवल अपने तक ही चिंतित रहेंगे और दवा आदि लेनें के लिये डाक्टर के पास जायेंगे, परंतु यदि आपकी ममता किसी मित्र या रिश्तेदार  के प्रति है तो उसके अस्वस्थ होने पर आप उसके प्रति उतने ही चिंतित रहेंगे। साधना करने से मन की परिधि बढ़ने लगती है और धीरे धीरे उसका इतना विस्तार हो जाता है कि अपने ही नहीं पराये भी अपनी ममता की सीमा के भीतर आ जाते हैं । साधना के उच्च स्तर पर पूरा ब्रह्माॅंड ही ममता में भर जाता है। परमपुरुष की ममता प्रत्येक अस्तित्व के साथ है, पूरी स्रष्टि के साथ होती है।

Trans: Dr. T.R.S.

Note: If you would like the audio file of the above Prabhat Samgiita kindly write us.


== Section 3 ==


Some confused about
purpose of Ananda Marga children’s homes


Namaskar,
Every margii family - every margii parent - hopes for their children to become dedicated and committed Ananda Margiis. This is the central aim and goal for every parent. To that end while raising the child they do so many things. They sing kiirtan to the young infant, raise the child as a vegetarian, bring the child to dharmacakra, and so much sharing and teaching is done about Ananda Marga in order to guide the precious child onto the path of dharma.

And again, the overall goal is to make that child into a committed Ananda Margii. And by His grace, that child will become a great sadhaka. But if it does not happen that does not mean that those margii parents held a different agenda. All along, their singular aim was to make that child into a dedicated Ananda Margii.

Likewise, the goal of every hospital is to cure every patient; but along the way some patients invariably die. But that does not mean that the hospital’s goal was to kill those patients. But some people think that, "No, the goal of the hospital was to kill those patients."

Similarly, the goal of every student is to pass their examination; but invariably there are many who fail. But that does not mean that the goal of those students was to fail that examination. But some people think that, "No, the goal of those students was to fail the examination."

In the same way, the goal of every Ananda Marga children’s home is to create Wts. Those kids are raised with this ideal in mind. Yet if it does not come to fruition that does not mean our Ananda Marga children’s homes do not have the goal to create Wts. But some people think that, "No, the goal of those children’s homes is not to create Wts."

So with regards to our children’s homes, no matter what those boys and girls proceed to do in life, all along the only aim was to raise those kids to be wholetime workers of Ananda Marga.

In Him,
Sadhana


Note: Remember Wt means a wholetime worker. That means someone who spends all their time - all the 24hrs - in social service work. Such Wts may or may not be a God-realised soul. Here, with respect to our Wts, an emphasis is placed on the notion that they are workers. 


== Section 4 ==


Pauseless struggle against corruption, hypocrisy and animality - Ananda Vanii #11

Ananda Vanii states, "Struggle is the essence of life. Yours should be a pauseless struggle against corruption, hypocrisy and animality." (1)

Note 1: The above is one of Baba’s original Ananda Vaniis. These original and true Ananda Vaniis are unique, eternal guidelines that stand as complete discourses in and of themselves. They are unlike Fake Ananda Vaniis.

Reference
1. Ananda Vanii #11



Thursday, August 20, 2015

'Hara hara, bomb bomb’? + 3 more

Baba

This email contains four sections:

1. End Quote:  'Hara hara, bomb bomb’?
2. Wrongdoers watch out - Ananda Vanii
3. PS #1215: O' Parama Purusa, You have blessed me by coming...
4. Links

'Hara hara, bomb bomb’ or ‘Hara Hara Vyom Vyom’, which one?

Namaskar,
In India, one dogma is quite prevalent with regards to the worship of Lord Shiva. In trying to satisfy Lord Shiva, dogmatic followers first pour holy water on certain stones as if by this way Lord Shiva will get the water that He needs. They think that Lord Shiva will be pleased. And while doing this penance those dogmatic Hindus chant, 'Hara hara, bomb bomb'. All the common people know this slogan well. They have heard it always in such religious practices. Because ritualistic devotees call and address Lord Shiva as 'Hara hara, bomb bomb’  when they are involved in this type of penance.

This ritual is especially common in Bihar. Followers from the surrounding states come and and they wear special saffron cloth from head to toe, irrespective whether they are male or female and regardless of what type of clothes they are wearing. On this occasion everything they wear must be the same color: saffron. And by this ritual, the whole railway and all forms of transportation become full of saffron as millions and millions of people are wearing saffron and only saffron.


Sastaunga pranam and then getting up and then
advancing forward and then again doing satsaunga


So they travel to the holy river Gaunga (Ganges) and take holy water and begin their pilgrimage in Sultanganj to the temple far away in Deoghar. Some get there by walking; some run 100km to temple in which case it takes a few days. And some special followers get there by lying down in sastaunga pranam and then getting up and then advancing forward and then again doing satsaunga pranam. In this way they hope to please Lord Shiva by their strong penance by making the 100km journey in this way. In which case it may takes weeks and weeks to reach Lord Shiva's “holy” temple in Deoghar, Bihar. All this is done in the beginning month of the Indian rainy season. So this ritual goes on for 1 month. Along the way all those dogmatic followers repeat the mantra: 'Hara hara, Bomb bomb'. This dogma is quite common and every year several million dogmatic people participate in the ritualistic worship of Lord Shiva and they repeat again and again: 'Hara hara, bomb bomb'.

But the interesting thing is that they do not know what is meant by the term 'bomb'. As we know bombs and such type of weapons had not yet been invented when this mantra was first started. But just in their ritualistic way, they all call out-- 'Bomb, bomb'. They do not call 'Vyom, vyom'. So nobody is aware about the reality. Here Baba has made it clear what this mantra is & what is the proper pronunciation.

Below Baba solves this riddle about bomb bomb. The common people do not understand that bomb is not correct and that really vyom is correct. But Baba has explained the truth and solved this problem.

Baba says, "He who takes away all your sins, He who takes away all our umbers and cumbers is Hara. He is Hara, because He takes away all your sins, all your propensities. Now, This Hara. One cannot attain salvation without coming in contact with this Hara. He [the aspirant] will have to pass through the realm of Hara because Hara is the sublimest rank of His Cognitive Self and that's why in ancient times it was a system, rather a usage amongst the spiritual aspirants to chant a mantra, which was a very favourite mantra : Hara Hara Vyom Vyom."  

"Think of that Hara, think of that Hara, He will take away  all your sins; think of that Hara, Meditate on that Hara. Hara Hara Vyom Vyom. Vyom is the subtlest form of matter. Ether is called Vyoma i.e., your mind should go from crude towards subtle. In the realm of physicality it will think of Vyoma and in the realm of spirituality it will, think of Hara' "Hara Hara Vyom Vyom, Hara Hara Vyom Vyom".  (1)

in Him,
Satyaki

References
1. SS-18, p. 8


== Section 2 ==

Wrongdoers watch out: blows boomeranged and
ultimately the evil forces were annihilated
Ananda Vanii #41

Ananda Vanii states, History bears testimony that whenever a person states the absolute truth in any sphere of life, whether it be spiritual, social, economic or otherwise; sought clarification of doubts or protested against injustice and wrongs, the evil forces forthwith plotted against the person, administered poison, slandered and assaulted that person with rage, misused authority and mercilessly dealt blow after blow; but the blows boomeranged and ultimately the evil forces were annihilated by those very blows. Remember, by an unalterable decree of history, the evil forces are destined to meet their final doom.(1)

Note 1: The above is one of Baba’s original Ananda Vaniis. These original and true Ananda Vaniis are unique, eternal guidelines that stand as complete discourses in and of themselves. They are unlike Fake Ananda Vaniis.

Reference
1. Ananda Vanii #41


== Section 3 ==


O' Parama Purusa, You have blessed me by coming to me -
with Your abundant love


"Esecho esecho tumi esecho,mamatá ujáŕ kare esecho..." (Prabhat Samgiita #1215)


Purport:

O' Parama Purusa, You have blessed me by coming to me - with Your abundant love You showered your grace. It is Your grace. You have come, You have come; because of Your infinite overflowing love towards me You have come. Your divine Presence has exalted everything. Baba, By Your august arrival the dry desert and dead trees have been transformed into a lush, green forest. Your smile is expressing through their happiness. This is all nothing but Your causeless grace.

O' Parama Purusa, , You have graciously filled this earth with Your sweet & divine flow. You have placed smiles onto the faces of those who were depressed, and sad. Now, by Your grace, they are radiant with joy. And to those weeping hearts that were engulfed in sorrow, sadness, and misery, You have brought sweetness and bliss into their life. Now they are filled with optimism and humming in happiness. It is Your grace. Baba, by Your tender touch, the flowers have become filled with nectar. it is Your liila.

Baba, everything is drenched in Your bliss. The heavenly aroma of the blossoming flowers from the bountiful garden is floating and permeating all around. The melodious chirping of the dancing birds is filling the air with song. The full moon's soft smile is pouring its radiant light: It comes floating in all the directions. The whole universe is getting bathed in that effulgence. You have filled everything with Your love and inundated this entire cosmos with Your divine nectar.

Baba, You are ever merciful; Your grandeur cannot be explained …



== Section 4 ==

Links




Monday, August 17, 2015

Many things

Baba

This email contains 6 sections:

1. Engage yourself in such useful pursuits... - Ananda Vanii
2. End Quote: Animals have few but the human mind is occupied with all 50 occupations
3. Comment: Re: About vishes'a yoga
4. Comment: Re: Some are confused, supporting wrong side
5. PS #865: O’ Parama Purusa, You have created huge tidal waves
6. Links

Engage yourself in such useful pursuits
that even your worst enemies
- Ananda Vanii #33

Ananda Vanii states, "After millions of animal lives, a created being attains the human form. That is why all the sacred books speak of the rarity of human life. The wise properly utilize all objects and this utilization alone makes the existence of the object worthy.You have achieved the human frame. You must make it meaningful by your sádhaná, service and sacrifice. Engage yourself in such useful pursuits that even your worst enemies have hardly any chance to despise you. Utilize yourself in such a manner so as to satisfy yourself mentally, that you never wasted your time uselessly on this earth." (1)

Note 1: The above is one of Baba’s original Ananda Vaniis. These original and true Ananda Vaniis are unique, eternal guidelines that stand as complete discourses in and of themselves. They are unlike Fake Ananda Vaniis.

Reference
1. Ananda Vanii #33

== Section 2 ==

The section below demarcated by asterisks is an entirely different topic,
completely unrelated to the above material. It stands on its own as a point of interest.

*********************************************
Animals have few but the human mind is occupied with all 50 occupations

Here are the first 49 propensities...

Ananda Marga philosophy states, “dharma (psycho-spiritual longing), artha (psychic longing), káma (physical longing), mokśa (spiritual longing), avajiṋá (belittlement of others), múrcchá (psychic stupor, lack of common sense), prashraya (indulgence), avishvása (lack of confidence), sarvanásha (thought of sure annihilation), kruratá (cruelty), lajjá (shyness, shame), pishunatá (sadistic tendency), iirśá (envy), suśupti (staticity, sleepiness), viśáda (melancholia), kaśáya (peevishness), trśńá (yearning for acquisition), moha (infatuation), ghrna (hatred, revulsion), bhaya (fear), asha (hope), cinta (worry), cesta (effort), mamata (mineness), dambha (vanity), viveka (conscience), vikalata (mental numbness due to fear), ahamkara (ego), lalata (avarice), kapatata (hypocrisy), vitarka (argumentativeness to the point of wild exaggeration), anutapa (repentance), śad́aja (sound of peacock), rśabha (sound of bull), gándhára (sound of goat), madhyama (sound of deer), paiṋcama (sound of cuckoo), dhaevata (sound of donkey), niśáda (sound of elephant), oṋm (acoustic root of creation), hum (sound of arousing kulakuńd́alinii), phat́ (putting theory into practice), vaośat́ (expression of mundane knowledge), vaśat́ (welfare in subtler sphere), svaha (performing noble actions), namah (surrender to the Supreme), vis'a (repulsive expression), amrta (sweetness in expression), apara (mundane knowledge)...” (1)

And the 50th propensity and the only vrtti a sadhaka should seek is: para (spiritual knowledge).

References
1. A Guide to Human Conduct
*********************************************


== Section 3 ==

Re: About vishes'a yoga

Yes Dada you are a master diplomat...trying to assert that those of who do not have  Vishesha do not need it. And you are most certainly correct. Yes it is also true that those of us do not need Vishesha...we can reach the goal with Nama mantra alone and parabhakti.

Govinda

Here is an excerpt from the original letter upon which the above comment was made.

Essentially, the Gayattrii Rk (Gayattrii mantra) is for those who have yet to attain tantric diiksa. Yet that same Gayattrii Rk (Gayattrii mantra) is a central aspect of vishes’a yoga. Thus those practicing vishes’a yoga are using a Rk or mantra that is not needed if one has tantric diiksa, i.e. Ananda Marga sadhana, i.e. sahaja yoga.

(To read original letter in full click here)


== Section 4 ==


Re: Some are confused, supporting wrong side

Baba : Namaskar: In this article a great amount of research and analysis and time was spent and words written are golden and the eseence of waht is going on in AMPS amid all factions today . Even if this article wakes up just one person from ignorance and moves him or her on Baba's side ..it was worh this much effort that went in to writing this . Very deep and thoughtful analysis indeed.

- N

Here is an excerpt from the original letter upon which the above comment was made.

those margiis who got favours from groupist Dadas and Didis should show their gratitude by bringing those workers onto the proper path – otherwise they will become just like Karna.

Unfortunately, because Karna got food, shelter, and friendship from Duryodhana, Karna became sentimental and in his ways of simple morality he thought that, “Since Duryodhana helped me on my bad days, how can I go against him. Rather I must follow whatever he says.”

By this way, the heroic Karna thought he was properly expressing his gratitude towards Duryodhana. When actually he was doing harm and committing sin.

(To read original letter in full click here)


== Section 5 ==

O’ Parama Purusa, You have created huge tidal waves 
in the ocean of divine effulgence


"Álor sáyare d́heu jágáyecho, alakár sudhá jharáyecho, tumi..." (Prabhat Samgiita #865)

Purport:

O’ Parama Purusa, You have created huge tidal waves in the ocean of divine effulgence, and You are showering the nectar of the immortal world. After dispelling the dark fog, Baba You have graciously brought the crimson dawn.

O’ Parama Purusa,  You have given the message of liberation into the dumb and inert human mind. The human heart which was burned with the trit’ap [1], to that heart You have quenched the thirst for the infinite, by Your grace.

O’ Parama Purusa, Baba, You want to see that all move together in harmony, by eliminating the distinction between human and human. For this reason, You painted the picture of a brilliant new era at the time of the emergence of human intellect - and also introduced neohumanism.


End Note for Prabhat Samgiita #865

[1] Trit’ap: three afflictions 

Ananda Marga ideology states, “Human capacity is very limited – we cannot ignore this truth. Human afflictions are trifarious: physical, psychic and spiritual. The physical afflictions originate from the material world and the psychic afflictions from the unmanifest world or human mind. In some countries of the world people have abundant supplies of food and clothes, but are they happy? No, they too suffer from pains and miseries, troubles and diseases. They too mourn the loss of their nearest and dearest ones. These are psychic afflictions. Next are the spiritual afflictions. The periphery of human mind is small, and this small mind remains engrossed with limited objects. The mind must be raised above these limited objects, above the world of limited happiness, into the limitless spiritual world. Limited psychic wealth is the root cause of spiritual afflictions. The state of breaking the bondages of limitations is known as “spiritual liberation.” When that liberation is permanent it is called “salvation”.” (AV-4, Artha and Paramárth)

Reference
1. 
AV-4, Artha and Paramárth

Note: If you would like the audio file of the above Prabhat Samgiita kindly write us.


== Section 6 ==

Links

SUBJECTS TOPICS